A GKI Zrt. azt javasolja, hogy az adótörvény módosításakor csak a melegétel-utalványok adómentes értékhatára emelkedjen, és így segítse elÕ a költségvetés, hogy minél többen mondjanak le az úgynevezett hideg étkezési utalványokról. A gazdaságkutató társaság szerint akkor lenne legalacsonyabb az összes költségvetési bevételkiesés, ha 2008-ban a hideg étkezési utalványok adómentes értékhatára 5000 forint maradna, míg a melegétel-utalványé 11 ezer forintra emelkedne. Ebben az esetben 300-350 millió forint lenne a 2007-hez képest újonnan keletkezÕ költségvetési teher – áll a GKI tanulmányában.
A GKI által vizsgált különféle variációk eredményei azt mutatták, hogy az áfabevételek többlete és a bérközterhek elmaradása lényegében kiegyenlíti egymást. A nyereségadó ágon képzÕdÕ kiesés annál kisebb, minél alacsonyabb az étkezési utalványok értékének tömege.
A GKI Gazdaságkutató Zrt. és a Szonda Ipsos öt éve végez évi rendszerességgel vizsgálatot az étkezési utalványok gazdasági, társadalmi hatásairól az Étkezési Utalvány Forgalmazói Egyesülés megbízásából. E szerint az elmúlt években a hidegutalvány használata csökkenést mutat, a versenyszférában 2003-ban 2,1 millió fÕ, 2007-ben pedig már csak 1,8 millió kapott ilyen juttatást. A melegutalvány-juttatásban viszont jelentÕs a növekedés: 2003-ban 300 ezer, 2007-ben pedig már 570 ezer fÕ volt az érintett létszám. Ugyanakkor az étkezési utalványok kedvezményezetteinek száma összességében alig változott.
A versenyszféra munkáltatói 2007 elején dolgozóik 58 százalékát részesítették hideg- és 18 százalékát melegétel-utalványban. Az étkezési utalvány fajtáját az esetek kétharmadában a munkáltató választja meg és többségében a hideg étkezési utalványok biztosítását preferálja. Ebben találkozik döntésük a munkavállalók többségének kívánságával is. Külön vizsgálva a hideg- és a melegutalványokat kapó alkalmazottakat, az látható, hogy mindkét tábor a neki juttatott fajtát tartja kívánatosabbnak és fontosabbnak. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.