Ne késsünk, legyen elég időnk odaérni az állásinterjú helyszínére, ne kelljen dugóra hivatkoznunk; soha ne hívjunk el valaki mást is arra a beszélgetésre, amelytől a következő munkahelyünk függ, ha valakinek akkor éppen velünk kellett jönnie, kérjük meg, várjon ránk inkább az épületen kívül – ezek a legfontosabb „ne tegyük” tanácsok azoknak, akik állásinterjúra készülnek. A TRW Corporation saját menedzserei tapasztalatai alapján összegyűjtötte, melyek azok a pályázók által elkövetett bakik, amelyek miatt hátránnyal indulnak a többi jelölttel szemben. Ezek alapján az is egyértelmű, bárhol is legyen a megmérettetés – az adott vállalatnál, tanácsadónál vagy akár kávézóban –, soha ne dohányozzunk az interjú alatt. Még akkor sem, ha az interjúztató rágyújt. Soha ne igyunk alkoholt, még ha egy interjúebéden vagyunk is, ahol mások esetleg megisznak egy aperitifet. Az sem jó ötlet, ha rágózunk, vagy ha például egy híváshoz kölcsönkérjük az interjúztató telefonját. Ha van önbizalmunk, az jó, ám ne legyünk önteltek. Ne hazudjunk a hátterünket vagy az eredményeinket illetően. Másrészt viszont magunktól ne említsünk semmiféle, ránk nézve hátrányos információt. Ne kritizáljuk a volt munkaadónkat, exfőnökünket, bármilyen rosszban is voltunk vele. Ezzel nem szerzünk jó pontokat. Soha ne meséljünk vicceket, és ne használjunk oda nem illő szavakat. És soha ne kezdjünk vitatkozni az interjúztatóval. A TRW nemcsak „ne tegyük”, hanem „tegyük” tippeket is összegyűjtött, vagyis, mi kelthet olyan kedvező benyomást az interjúztatóban, amely segítheti az állás elnyerését.
A TRW menedzserei szerint a lényeg a hozzáállásban van, ha a jelölt pozitív gondolkodású, lelkes, tisztában van az erényeivel és a gyengeségeivel, akkor félig-meddig nyert ügye van. Rendkívül fontos az is, hogy a pályázó érdeklődő legyen, és kérdezzen az interjúztatótól. Azt javasolják, feltétlenül kérdezzünk rá, pontosan milyen feladatokat kell majd ellátnunk. Lényeges, legyünk készek arra, hogy konkrét példákat mondjunk az eddigi eredményeinkről. Az interjúztatót lenyűgözi, ha a pályázó tanulmányozza a céget, ahova jelentkezik. Ez a világháló segítségével manapság már nem ördöngösség. Ha előzetes információkat szerzünk a vállalatról, ez arról árulkodik, hogy egyrészt proaktívak vagyunk, másrészt komolyan érdekel bennünket az álláslehetőség. Az interjún érdeklődjünk a cég célkitűzéseiről, filozófiájáról, terveiről. Abszolút nem árt, ha egy kérdéslistával jelenünk meg – tanácsolja a TRW.
Lényeges, hogy a jelentkezők addig ne beszéljenek a bérrel kapcsolatos elvárásaikról, amíg ezt az interjúztató nem hozza szóba. Először azt kell világossá tenni, mihez ért a pályázó, mert csak ez után lehet eldönteni, mennyit ér meg a cégnek. A megjelenés is kiemelten fontos: nem árt, ha a külsőnk „üzleti”. Bármilyen állásra is jelentkezünk, öltözködjünk úgy, akár egy vezető. Ne csak az éppen előttünk álló állásra gondoljunk, hanem arra, hogy hoszszú távon hogyan fogjuk megtalálni a helyünket a vállalatnál – tanácsolja a TRW. A profi imázs azt mutatja, képesek vagyunk alkalmazkodni és fejlődni. VG
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.