BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új márkát hoz a Marriott

Legalább nyolc-tíz négy- és ötcsillagos szálloda épül a következő másfél-két évben Budapesten és ugyanennyi vidéken. A fővárosban elsősorban a külföldiek keresletének növekedésére számít a fejlesztői szakma, de az üzemeltetők szerint ez nem lesz gyors. Egyfajta spekulatív fejlesztői rohamról lehet beszélni, ezt ugyanakkor egyelőre nem támasztja alá az üzemeltetői gyakorlat, mert a növekvő áfa és árfolyamkockázat tovább rontja az üzemeltetők versenyképességét.

Új márkák is megjelennek, ilyen lesz a Marriott-lánc Courtyard márkája, amely 2009 végén nyílik a Blaha Lujza téren. Egyre több, kisebb méretű butikszálloda tervét jelentik be, és néhány nagy hálózat a fővárosban és vidéken is bővül.

„A kereslet néhány éven belül mindig utoléri a kínálatot. A Dob utcában épülő apartmanhotel tapasztalatai alapján elmondható, hogy e butikszállodák átlagos kihasználtsága messze meghaladja majd a budapesti átlagot” – mondta Kiss Zoltán, a Dob utcai beruházást finanszírozó Hypo Alpe-Adria Leasing vezérigazgatója. Ezzel ellentétes véleményt fogalmazott meg Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. „Visszaesett a külföldi vendégéjszakák száma, az üzemeltetők szempontjából kedvezőtlen árfolyamváltozások történtek, és a kínálatbővülés tovább rontja az üzemeltetők hatékonyságát. A nagy láncok Magyarországon is milliárdos eredményromlásra számítanak az idén” – fejtette ki, elismerve, hogy az új beruházási hullám egyfajta erős bizalom kinyilvánítása is az ország felé.

Az Ablon ingatlanfejlesztő csoport a hét elején közölte, hogy 30 évre szóló megállapodást írt alá a Marriott International Inc.-vel a Blaha Center üzemeltetéséről. Budapest központjában, a Blaha Lujza téri volt sajtóház helyére építik a 235 szobás egységet. Az ennek helyet adó komplexumban 5500 négyzetméter kereskedelmi terület és 320 férőhelyes parkoló is lesz. A beruházás várható költsége 40 millió euró, míg a remélt üzemi profit évi 4,5 millió euró. Uri Heller, a fejlesztő cég alapító vezetőjének nyilatkozata alapján elsősorban üzleti turistákra számítanak. Szolgáltatásaiban igazodik az üzleti utazókhoz, gondolva itt a gyors világhálós elérésre vagy a 24 órás ételszolgáltatásokra. Hasonló nagyságrendet képvisel a Gellért-hegy lábánál lévő Rác fürdővel egybeépülő szálloda, a Baglioni Hotel & Spa Rácz, amely jövőre készül el. A létesítmény üzemeltetője, az olasz Baglioni új szereplő a magyar piacon.

Szállodaépítésbe fog Magyarországon a spanyol Martinsa-Fadesa, az angyalföldi mellett egy siófoki beruházást indít. A hazai szereplők közül várhatóan a piacra lép a Wallis Ingatlan, és már jó ideje tudni az Autóker szálloda-

piaci megjelenési szándékáról is. Érdekes fejlesztés indulhat a Gellért fürdő mellett. A Budapest Hévizei és Gyógyfürdői Zrt. meghirdette a XI. kerület, Kemenes utcai ingatlanát, ahol a vevő a Gellért fürdő forgalmának növelése érdekében legalább négycsillagos szállodát köteles építeni a legalább másfél milliárd forintos vételáron kívül. A főváros tulajdonában lévő fürdőüzemeltető társaság év végéig készíti el az egyes, általa üzemeltetett egységekre vonatkozó terveket, így akár további hasonló lépésekre is sor kerülhet.

Úgy tűnik, új lendületet kapnak tehát a fővárosi szállodafejlesztések. S talán változik a turisták érdeklődése is. Míg eddig a fővárosi szálláshelyeken a külföldi forgalom folyamatos visszaeséséről szóltak az összefoglaló adatok, a KSH tegnap publikált gyorsjelentése szerint októberben nőtt a beutazó forgalom: a kereskedelmi szálláshelyeken eltöltött külföldi vendégéjszakák száma 4,2 százalékkal volt több, mint egy évvel korábban. A szállodáknál ez az adat 5,2 százalékos növekedést mutat. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.