BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Demján nem vonul ki Magyarországról, de óvatosabb lesz

Nem vonulunk ki, további projekteket tervezünk Magyarországon, de sokkal alaposabban mérlegeljük az összes potenciális országban futó vagy tervezett beruházásaink jövedelmezőségét, mint korábban – árnyalta a Demján Sándor elnök által az utóbbi napokban adott interjúkat Varga Lóránt, a TriGranit Fejlesztési Zrt. vezérigazgatója.

A fő rendező elv a befektetett tőkére jutó nyereséghányad, márpedig több országban is másfél-kétszeres ez a mutató az ittenihez képest – fűzte hozzá.

A nyolcmilliárd eurós összes projektérték egytizede jut Magyarországra, s az arány várhatóan tovább csökken, de egyedi értékben jelentős lehet minden itteni összeg. „Nem mondtunk le a Westend 2-ről, és 100-150 ezer négyzetmétert építhetünk be a Millenniumi Városközpontban is, de az időzítés és az ütemezés már nem az, mint néhány éve” – jelentette ki.
A cég elnöke az elmúlt napokban több nyilatkozatában megerősítette azt a korábbi elhatározást, miszerint a fejlesztések hangsúlyát áthelyezték Kelet-Európába. Demján Sándor egyebek között a barátságtalan üzleti környezettel magyarázta, hogy felhagy a nagyobb magyarországi próbálkozásokkal.

Sokkal aktívabb lesz a csoport Krasznodarban, Szentpéterváron és Moszkvában. Az első városban várhatóan már az idén megkapja az engedélyeket és jövő év elején megkezdheti a lakásépítést. A tavaly félig felvásárolt Torgovij Kvartal céggel Naberezsnyije Cselnyiben készít elő vegyes projektet, a fővárosban pedig egy bevásárlóközpont építését folytatja.

Varga Lóránt szerint még nem döntötték el, mikor írják ki a fővállalkozók kiválasztását célzó belső pályázatokat. „Az Arcadom, a Strabag, a Hochtief vagy bármilyen más nagy cég szóba jöhet, a mostani, kritikusabb nemzetközi üzleti környezetben nekünk a jó referencia és a megbízhatóság a legfontosabb” – fejtette ki.

A finanszírozásnál érezhető, hogy – nem a cég esetében – a bankok drágítják a hiteleket és magasabb önerőt kérnek. A TriGranit már megkezdett projektjeinél azonban semmiféle változás nincs, de a tervezettek esetében előfordulhat ilyen, ez teljesen normális – vélte a vezető.

A TriGranit nemzetközi súlya tehát a jelek szerint növekedni fog, különösen az orosz Gazprombank Inveszttel kötött vegyes vállalati együttműködés révén. Az eddig ismert projektérték is ezt támasztja alá, és ezt megerősítette a PropertyEU szaklap most közölt toplistája is, itt a csoport harmadik helyezett.

A lista első 25 helyén túlsúlyban vannak a hollandok, míg érdekes, hogy a németek csak a középmezőnyben találhatók, s van már egy orosz cég is a legértékesebbek között – nem is akárhol, a 16. helyen. Az első két pozíciót elfoglaló hollandok részben amerikai és más befektetési bankok többségi tulajdonában vannak, s messze kilógnak a sorból.

A nemzetközi tulajdonosok befolyásának növekedése felé halad a TriGranit is, amelyben az osztrák Immoeast 2006-ban szerzett 25 százalékot. A magyar többségű társaság orosz leányvállalatát várhatóan tőzsdére viszik, így a csoportnál is emelkedhet a nem magyar arány. Varga Lóránt ezzel kapcsolatban azt mondta: nincs napirenden a közvetlen tőkebevonás, ami tőzsdén kívüli eszközökkel is történhet. Ráadásul ha most dobnák piacra a céget, a befektetők diszkontálhatnák a projekteket, ez pedig nem indokolt.

Fontos megjegyezni ugyanakkor: működnek a listán nem szereplő, de ettől függetlenül nagy projektértéket és felületet felmutató cégek is, ám mivel azok nem kötelezettek a jelentésre vagy nehéz róluk bármiféle adatokat szerezni, vagy ha mégis, nem pontosakat adják meg azokat. Néha a projektekre kiszemelt telkeket is beleveszik a saját adataikba, s ez félrevezető lehet. „Mi elsősorban nem az egyes országokban, hanem a kelet-közép-európai régió egészében kívánunk elsők lenni. Az elkövetkező években megvalósuló fejlesztéseink meghatározták az európai fejlesztők közötti 3. helyünket, s ez egyben eddigi fejlesztési elképzeléseink megerősítését is jelenti” – hangsúlyozta a hír kapcsán Varga Lóránt.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.