BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Keleten nyílnak a PR nagy lehetőségei?

Az indiai Apollo Tyres, amely Gyöngyösön több százmillió eurós beruházással épít gumiabroncsgyártó üzemet, az Avantgarde Groupot választotta kommunikációs partneréül. Az üzletről és a magyar PR-cégek keleti lehetőségeiről Schillinger Attilát, az Avantgarde ügyvezető igazgatóját kérdeztük.

Hogyan akadt ilyen nagy hal a horogra?

Az Apollo Tyres valóban nagy hal, a társaság az indiai vállalatok között 2006-ban a 24. legnagyobb árbevételt érte el. A felkérés az Avantgarde londoni partnerén, a Financial Dynamicson keresztül érkezett. Az FD régóta jelen van a keleti piacokon, moszkvai irodája például két év alatt 18 nagy ügyfelet szerzett.


Az Avantgarde-nak nem az Apollo az első ilyen megbízása. Melyek a legnagyobb referenciák?

Mi segítettük a Dunaferr-pályázat győztesét, az ukrán Donbasz Ipari Szövetséget és az orosz érdekeltségű Airbridge-et, a Malév-tender győztesét is a professzionális befektetői profil kialakításában és bemutatásában. A kisebb ügyfelek közül megemlíteném a Ceylon Tea Boardot: a Srí Lanka-i társasággal németországi kapcsolatokon keresztül kötöttünk megállapodást, és két évig működtünk velük együtt.


Az Avantgarde bevételeinek mekkora részét adják a keleti megbízások?

Egyelőre tíz százalék körüli az arány, de hosszabb távon egyértelműen növekedésre számítok. Az elnökválasztás lezárulta után várhatóan az orosz befektetők újabb hulláma indul el nyugat felé, és biztosan szükségük lesz segítségre az itteni viszonyokban való eligazodáshoz. Az orosz – vagy éppen a kínai – tőke megjelenésével meg kell tanulnunk együtt élni, éppúgy, mint azzal a ténnyel, hogy az öreg kontinens az energiaellátásában nagymértékben a keletre utalt.


Az orosz piacon több magyar vállalat tervez – vagy már végre is hajtott – beruházásokat, illetve akvizíciókat. A magyar PR-cégek számára ez is lehetőségeket jelent?

Az orosz piacon még a részpiacok is igen nagyok. A finnugor köztársaságokkal való gazdasági kapcsolataink például szintén egyre jobbak, ezek a köztársaságok pedig egyenként is akkorák, vagy jóval nagyobbak, mint Magyarország. Természetesen a magyar cégek terjeszkedésének támogatásában is vannak lehetőségek – elsősorban persze az ottani viszonyokat ismerő helyi partnerekkel együttműködve. A szakmai kapcsolatok aztán az ügyfélcserékben is kamatoztathatók.


Van-e elég oroszul tudó PR-szakemberünk?

Ez valóban a szakma egyik problémája. Holott talán nincs is messze az az idő, amikor oroszul – vagy éppen kínaiul – lehet majd az igazi nagy üzleteket megkötni.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.