BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mégsem olyan hatalmas biznisz a Valentin-nap a kereskedőknek?

Virág, csoki, plüssálat – a Valentin-nap szinte kötelező kellékei. Bár hazánkban még nincs akkora hagyománya az ünnepnek, néhány területen ilyenkor bonyolítják le forgalmuk jelentős részét a kereskedők.

A szerelem elsősorban üzlet – gondolhatják sokan a február 14-ét megelőző napokban a szívecskés lufik, plüssállatok, költői virágcsokrok hegyeit megpillantva a trafikok és bevásárlóköpontok kirakataiban. „Bár a virág, az édesség, az italok, és az ékszerek jobban fogynak a szerelmesek ünnepén, a teljes kereskedelmet nézve a Valentin-napnak távolról sincs olyan súlya, mint például a karácsonynak” – árnyalja Vámos Miklós, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára azt a képet, amely szerint február 14. a kereskedők, nem a szerelmesek napja.

Hivatalos statisztikák egyelőre nem mérik az ünnep hatásait. Utánanéztünk, kinek, mekkora üzletet jelent. „Harminc-negyven százalékkal több virág fogy az átlagosnál Valentin-napon” – mondta lapunknak Sum István, az egyik vezető virágnagykereskedés ügyvezetője. A forgalom lényegében akkora, mint az elterjedt női névnapok (Julianna, Zsuzsa, Mária) környékén. A népszerű névnapokkal ellentétben azonban ilyenkor drágábban lehet megvásárolni az ajándékcsokrot.

Elmondása szerint Nyugat-Európában ilyenkor három-négyszeres árat szabnak meg a virágárusok. Magyarországon azonban a Valentin-napnak nincs akkora hagyománya, és a magyarok eleve nagyon ritkán vásárolnak virágot, ezért az árusok nem emelik hasonló mértékben portékáik árát. A legnépszerűbb virág ilyenkor természetesen a vörös rózsa, de a többi bordó színű virág, mint az amarilisz vagy a flamingóvirág is szintén gyakran kerül az ünnepi csokorba.

„Átlagosan 10-12 százalékkal nőnek az édességeladások Valentin-napon egy átlagos naphoz képest” – mondta lapunknak Kanyó Gyuláné, az Édességgyártók Szövetségének titkára. A vezető magyarországi édességgyártó éves desszertforgalmának ötödét február-márciusban bonyolítja. A szívecske formájú dobozba zárt termékekből pedig minden harmadikat február 14-e környékén értékesíti.

„Nincsenek összesített adataink arról, hogy a hazai szállodák forgalmát mennyire dobja meg a szerelmesek ünnepe” – mondta lapunknak Kovács István, a Magyar Szállodaszövetség titkára. Ám a vidéki, főként wellness szállodák esetén elképzelhetőnek tartja, hogy az ünnep környékén több a vendég. Tapasztalatai szerint ilyenkor sok helyen készülnek külön akciókkal, vagy kedveskednek apróbb ajándékkal, virággal, pezsgővel az érkező pároknak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.