Az olasz piac a cég egyik legfontosabb területe volt már korábban is, a nem Budapestről induló járatok folyamatosan kóstolgatták az elmúlt egy-két évben. Ugyanezt gondolja a Malév is, amely éppen tegnap jelentette be, hogy napi háromra növeli a Budapestet Rómával összekötő járatainak számát, továbbá a nyári menetrendtől a Malév gépei repülnek a Budapest–Milánó útvonalon is. Róma szerepelt a cseh Smartwings célpontjai között is, de már kivette a ferihegyi kínálatból, az olasz Meridiana pedig Firenzére összpontosít, ám eddig kevés sikerrel. Sokkal nagyobb küzdelem lehet a magyarországi kiinduló pontokról elérhető brit és német piacon. Ennek több jele is van. Először is az, hogy az ír Ryanair és a brit Easyjet éppen az elmúlt napokban kapcsolt nagyobb sebességre, és több tízezer kedvezményes árú jeggyel kampányol, emellett az ír vállalat új célállomásokat is bedobott.
Fontos fejlemény, hogy az elmúlt hetekben-hónapokban megizmosodott az Air Berlin, egymás után falja fel a német diszkont- és regionális légitársaságokat, s felnőtt a Lufthansa mögé a második német cégnek. A magyar piacot egyelőre nem tekinti stratégiainak, de idővel a kiutazók száma növekedhet, s mivel célállomásokat tekintve a mediterrán térségben nagyon erős a társaság, ezért alternatívát nyújthat. A szintén német Germanwings ugyan csak két német városba közlekedtet járatokat Budapestről, de azok kihasználtsága 86 százalék felett van. Ezzel megelőzi a magyar fapadospiacon utasforgalmat tekintve vezető Wizz Airt. A Germanwings várhatóan nem sokáig lesz önálló, legalábbis a TUIfly néhány hete azt közölte, hogy fúzióra készül a céggel. A Germanwings minden eddiginél jobb eredménnyel zárta a 2007-es évet, összesen nyolcmillió utast szállított, ez 12,5 százalékos növekedés, a forgalom 630 millió euró volt, ami 12,7 százalékos emelkedést jelent. „Az európai diszkont-légitársaságok közül tavaly csupán nekünk sikerült növelni az egy utasra jutó átlagbevételt” – mondta Thomas Winkelmann, a Germanwings ügyvezető igazgatója.
A Wizz Air vezető pozícióit Budapesten egyelőre nem fenyegeti a Ryanair. Főleg azért, mert az írek inkább a nagyobb lengyel piacra összpontosítanak, ahol az ott is vezető Wizz Airrel versenyeznek.
Az Easyjet sem képes megszorítani a Wizz Airt, de nem is nagyon akarja, a bázis létesítése nem merült fel az elmúlt hetekben. A brit és német célállomások viszont továbbra is előtérben vannak – fogalmazott a cég képviselője.
Ahhoz, hogy érdemes legyen ismét Ferihegyen állomásoztatni néhány gépet, valódi kedvezmények kellenek, illetve növekednie kell a magyarok kiutazási hajlandóságának. Az általános gazdasági helyzet romlása és a kereslet-visszafogás miatt egyelőre csak az előbbi valósul meg, ugyanis a Budapest Airport végre felismerte, hogy e nélkül nem megy. Januártól így új tarifát vezetett be, ennek keretében sokkal többet takaríthat meg egy cég, ha új európai járatot indít ide. Szollár Domokos szóvivő így fogalmazott: három év alatt akár 300 ezer eurót is megtakaríthat egy fapados, s ez már jelentős tétel.
Az infrastrukturális feltételek viszont csak 2010-től javulhatnak. Megtudtuk, hogy a telített Ferihegy 1-es terminál (a fapadosok főhadiszállása) bővítési munkálatai legkorábban jövőre kezdődhetnek meg. A jelenlegi terminálépület csupán az induló utasokat szolgálja majd ki, az érkezések egy a terminál szomszédságában felépítendő csarnokba kerülnek át. Ez a terminál kapacitását és kereskedelmi területeinek méretét informácóink szerint közel a duplájára növeli.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.