A bevásárlóközpont-szektor ismét kiválóan teljesített Európa-szerte – olvasható a CB Richard Ellis/IPD negyedik alkalommal megjelenő, európai bevásárlócentrumokat vizsgáló elemzésében. A jelek szerint a befektetők annak ellenére kedvelik, hogy a piacon növekszik a bizonytalanság. Szakértők ugyanakkor hangsúlyozzák: az első osztályú bevásárlóközpontok nehezen pótolhatók az eladás után, így ezek az ingatlanok akkor is megőrzik az értéküket, amikor más ingatlanfajták értéke csökken.
Már egymást követő második éve Franciaország és Írország büszkélkedhet Európa legjobban teljesítő bevásárlócentrumjaival, 24,9, illetve 20,5 százalékos hozammal. A legalacsonyabb hozamot – szintén második éve – a német (4,9) és a svájci (7,8 százalék) bevásárlóközpont-szektor produkálta 2006-ban. Az előző évhez képest mindkét országban tapasztalható némi javulás, de csupán csekély bérletidíj-emelkedéssel. Csak ez a két ország volt az, ahol a hozam nem két számjegyű volt.
A hozamot tekintve Magyarország alig marad el a vezető nyugat-európai országoktól, és tavaly éppen a kiskereskedelmi részterületen történt a legnagyobb értékű tranzakció: a brit aAIM közel 400 millió eurót adott az Arena Plazáért – még az átadás előtt. Az idén további, várhatóan kisebb egyedi értékű adásvételre lehet számítani.
A Cushman & Wakefield 34 európai országban végzett felmérése szerint az épülő bevásárlóközpontok nagyságát vizsgálva Magyarország a középmezőny élén áll. A következő másfél-két évben előreláthatólag 368 ezer m2-nyi új kereskedelmi központ épül hazánkban, ezzel a 2006-ban megközelített kétmillió össznégyzetmétert jóval túllépve, várhatóan már 2,3 millió m2-nyi terület várja a vásárlókat és bérlőket.
A dobogó első helyén Spanyolország áll: egymaga majd kétmillió négyzetmétert épít 2007–2008-ban, míg egész Európa összesen 17 milliót. Őket követi Lengyelország 1,8, illetve Törökország 1,6 millió m2-rel. Érdekesség, hogy a skandináv államokban például egyáltalán nem épülnek ilyen létesítmények a következő években; a beruházások túlnyomó része (58 százaléka) Nyugat-Európában zajlik, de közben a kelet-európai régióból Románia is dinamikusan felzárkózik.
A CBRE jelentése 15 ország 1616 bevásárlóközpontjának a pénzügyi adatait vetette össze. Az ingatlanok összértéke 2006 végén elérte a 88,4 milliárd eurót (22 500 milliárd forint). Az adatok az IPD nemzeti adatbázisaiból valók, így a jelentés a szektor pénzügyi teljesítményének egyedülálló kalauza.
A tavalyi trendeket tekintve a CB Richard Ellis adatai szerint az európai bevásárlóközpont-szektor befektetési volumene az első fél évben elérte a 997 millió eurót (254 milliárd forint), ez közel azonos az előző év adatával. A befektetések jelentősen nőttek Nagy-Britanniában, Németországban, Olaszországban és Kelet-Közép-Európában a határokon átnyúló tranzakciók további növekedésének köszönhetően.
„A kiskereskedelmi ingatlanok, kiváltképp a bevásárlócent-rumok biztonságos eszközök lehetnek bizonytalan időszakokban, így nagyon népszerűek maradnak az európai befektetők körében” – mondta John Welham, a CBRE európai kiskereskedelmi ingatlanokért felelős befektetési igazgatója. Szerinte a kereskedők továbbra is európai hálózataik növelésére – és főleg a Kelet-Közép-Európában tapasztalható gyors fogyasztásnövekedésre – koncentrálnak. A fejlődő piacokon látható agresszív terjeszkedési üzletpolitika középtávon segít fenntartani a befektetői keresletet.
Európában a bevásárlóközpontok piaca az ingatlanszektor húzóágazatának számít, e beruházások területe a kontinensen jelenleg 97 millió m2. A 2006-os rekordév után (mintegy hatmillió új m2-rel gyarapodott ezeknek a kereskedelmi egységeknek a piaca, ez 13 százalékos növekedést jelentett az előző évhez képest) a 2008-as évre soha nem látott növekedés várható: több mint 10 millió m2-rel nő meg a földrészen felépült bevásárlóközpontok alapterülete.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.