Európa legnagyobb vállalatai egyre növekvő arányban használnak mátrixjellegű megközelítést az ún. offshoring – tevékenységük országhatárt átlépő, távoli helyre történő kiszervezése, telepítése – során. Így nem kizárólag földrajzi alapon döntenek, hanem mindig a legjobb piacot választhatják speciális üzleti funkcióikhoz – derül ki a CB Richard Ellis legfrissebb kutatási eredményeiből.
A cégek nem egyetlen helyszínt választanak valamennyi kiszervezendő tevékenységüknek, hanem az optimális költség- és üzleti hatékonyság elérése érdekében a különböző üzleti egységeket más-más piacokra telepítik. A hűségkártyákat kínáló Nectar például Indiában és az angliai Newcastle-ben egyaránt működtet call centert, azaz telefonos ügyfélszolgálatot, hogy ügyfelei különböző igényeinek meg tudjon felelni.
Több globális szervezet kevésbé komplex funkcióit – IT, pénzügy, üzemeltetés – offshore helyszínein keresztül látja el: a Credit Suisse például alapvető pénzügyi tevékenységét – mint a tartozások és követelések könyvelése – a megfelelő nyelvi helyszínre helyezi ki. Indiában és Észak-Karolinában így az angol nyelvű ügyfeleket, a lengyelországi Wroclawban az európai nyelveket beszélőket, Szingapúrban pedig az ázsiai ügyfeleket szolgálják ki.
Szakértők felhívják a figyelmet: Magyarország esetében is az a jellemző, hogy az ide helyezett központokban főleg az európai (keleti és nyugati) nyelveket beszélők vannak túlsúlyban. Fontos szempont emellett, hogy egyre nagyobb mértékben vannak-lesznek megfelelő irodai ingatlanok az alkalmazottak hatékony elhelyezéséhez. Az ingatlanok költségei itt még mindig versenyképesebbek, mint sok nyugat-európai országban.
A helyszínek még jobban különböznek, ha behatóbban vizsgáljuk az alapvető üzleti folya-
matok kihelyezését (business process outsourcing) vagy az informatikai feladatokat. A Credit Suisse például kibővíti a nyugat-indiai Pune-ban lévő központját, hogy az magas hozzáadott értékű funkciókat is elláthasson, ezzel támogatva a Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban található „front office” tevékenységet. Ehhez a jól képzett, angol nyelven tudó munkaerő nélkülözhetetlen.
„A kihelyezések globális vizsgálatával a vállalatok akár egy funkció esetén is a földrajzi helyszínek nagyobb kínálatából választhatnak, vagy kihasználhatják a több helyszínen kínált különféle funkciók előnyeit, és ezeket egy globális stratégiában összekötve költségmegtakarítást érhetnek el” – összegezte Alex Robertson, a CBRE szakértője.
Szakértelem rendelkezésre állása (végzettség és bizonyos területeken szerzett tapasztalat, nyelvtudás)
Általános üzleti környezet
Jövedelemköltség
Ingatlanok kínálata és biztonsága
Ingatlanárak
Megközelíthetőség
Infrastruktúra
Szakértelem rendelkezésre állása (végzettség és bizonyos területeken szerzett tapasztalat, nyelvtudás)
Általános üzleti környezet
Jövedelemköltség
Ingatlanok kínálata és biztonsága
Ingatlanárak
Megközelíthetőség
Infrastruktúra-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.