Élénk mozgásra számíthatunk ez évben a városon belüli ipari/logisztikai területek piacán. Ezt több fejlesztő korábban közölt terve is alátámasztja, s megerősíti az Eston International magyar ingatlanszakmai szolgáltató egyik legutóbbi elemzése is.
Tavaly befejeződött a Dél-pesti Üzleti Park fejlesztése, ugyancsak a IX. kerületben átadták az inNove Business Park első fázisának nyolcezer négyzetméterét, a Mester Parkban, és a CityPoint9-ben elkészült 6-6 ezer négyzetméter, valamint Újpesten az Europa Center első 20 ezer négyzetméterét is befejezték. A CityPoint9 fejlesztője, a Convergence Capital a XV. kerületben kezd összesen 25 ezer négyzetméter hasonló fejlesztésbe, de más beruházók is aktívak.
A főváros környéki logisztikai parkokban 2007-ben megvalósult átadások mértéke alacsony volt, 32 ezer négyzetméter. Eközben csak a ProLogis Budapest környéki parkjaiban mintegy 60 ezer négyzetméter raktár építése folyik, a Vendel Parkban 16 ezer négyzetmétert építenek – emlékeztetett Salamon Adorján, az Eston vezetője.
Az M0-s keleti szektorának lassan belátható közelségbe kerülő megépülésével a keleti agglomeráció iránti érdeklődés ugrásszerű növekedésére számítanak, mind a bérlők, mind a fejlesztők részéről. Az első itteni fejlesztés, a Wallis Ingatlan East Gate Business Parkjának sikeres debütálása után a szektor déli, a repülőtérhez közeli szakaszán is újabb beruházások indulnak.
Az Ablon Airport City nevű fejlesztése Vecsés és a XVIII. kerület határán a teljes beépítés után 47 500 négyzetméteren vár majd bérlőket. A Ferihegyi repülőtér környéke máris sokkal értékesebb, mint akár csak 2-3 éve, és várható, hogy újabb ipari és logisztikai beruházásokat indítanak magyar és külföldi ingatlanfejlesztők a következő 3-5 évben. Ezzel együtt felértékelődhetnek a fejlesztésre alkalmas területek, különösen az M0-st az M3-as autópályával összekötő M31-es autópálya mellett.
Miközben a többi részpiacon sorra dőltek a rekordok, a bérelhető ipari-logisztikai ingatlanok piaca egy újabb csendes évet tudhat maga mögött. Tavaly öszszesen 85 ezer négyzetméter területet adtak át, jócskán elmaradva a tervezett 150 ezer és az egy évvel korábbi 140 ezer négyzetmétertől. A teljes állomány 2007 végére megközelítette az egymillió négyzetmétert.
E koncentráció némileg oldódni látszik, hiszen 2007-ben átadták az első jelentősebb vidéki fejlesztést, a ProLogis beruházásának első ütemét Hegyeshalom mellett, a schengeni határok december óta érvényes kibővítésével pedig a határ közelében fekvő városok – például Nyíregyháza vagy Szeged és a különleges helyzetben levő Záhony is – a potenciális bérlők és ennek megfelelően a fejlesztők érdeklődési körébe kerülhetnek – vélték az Eston szakértői.
A csendes kínálati oldallal szemben a kereslet némileg aktívabb volt, mint egy évvel korábban, 2007-ben összesen mintegy 170 ezer négyzetméter területre kötöttek szerződést a 2006-os 140 ezerrel szemben. A legnagyobb ügylet a Fiege német szállítmányozó 26 000 négyzetméteres bérletének meghosszabbítása volt a ProLogis Harbor Parkjában.
Az ipari-logisztikai ingatlanok bérleti díjai némileg alacsonyabbak lettek, mint a korábbi években: a városon belül 5,5-6, a főváros környékén 3,8-4,5 euró/négyzetméter/hó volt a jellemző szint 2007-ben. A keresleti oldalon megjelenő nagyobb területigények is a bérleti díjak csökkenése irányába hatnak. Az üzemeltetési költségeket az egyre hatékonyabb beruházás és energiafelhasználás szintén csökkentheti – fűzték hozzá a szakértők.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.