BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Mit hoz a mobiltévé éve?

Ha a multiplexpályázat sikeresen és a tervezett időben zárul, Magyarország a mobiltelevíziózás élvonalába kerülhet. Az elemzők 2008-at a mobiltévé évének tekintik, és ennek van is alapja. Az elmúlt hetekben egyre több országban vált elérhetővé a szolgáltatás, és az ütem nem lassul: senki sem akar lemaradni a nagy potenciális közönséggel kecsegtető idei sporteseményekről.

A magyarországi mobiltévézés indulása a multiplexpályázat eredményhirdetéséhez kötött. A tender határideje már lejárt, a televíziós multiplexek üzemeltetésére – amelyek közül a harmadikon mobiltelevíziós szolgáltatás is nyújtható – az Antenna Hungária és a szlovák TRI R többségi tulajdonában lévő Digital Broad-casting Kft. adott be pályázatot.

A pályázat részleteiről az eredményhirdetésig a felek nem nyilatkozhatnak, így – elvileg – az sem tudható, tervezik-e a mobiltévés szolgáltatás elindítását. Az mindenesetre semmiképpen nem lehet véletlen, hogy a sokak szerint egyértelmű befutó AH az immár egy éve folyó mobiltévés kísérletekre (amelyekhez a T-Mobile és a Vodafone is csatlakozott) már több százmillió forintot költött, és – mint arról Jean-Francois Fenech vezérigazgató korábban tájékoztatta lapunkat – akár nagyágrenddel nagyobb befektetésekre is készen áll.

Magyarországon az Eb-ről biztosan lekésünk, hiszen még ha minden az ütemterv szerint halad is, a győztessel leghamarabb augusztusban írhatják csak alá a szerződést. A pekingi olimpia is kétségesnek tűnik, a karácsonyfák alatt viszont már – előfizetéssel együtt – az új, egyelőre borsos árú készülékek is megjelenhetnek.

Lemaradásról azonban szó sincs. A digitalizációban messze előttünk járó Nagy-Britanniában ebben a hónapban bocsátják aukcióra mobiltévére szánt frekvenciákat, Franciaországban a tervek szerint júniusban startol egy 13 csatornás szolgáltatás, és a németországi tender nyertese, a dél-afrikai Naspers által vezetett befektetői csoport is csak az idén lép be a piacra.

Az Egyesült Államok mobilszolgáltatói is aktivizálódnak. A több mint 70 milliós előfizetői táború AT&T Wireless a napokban indította el mobiltelevíziós szolgáltatását. A 10 csatornáért – köztük a Sony-filmeket sugárzó Pixéért – 15 dollárt kell fizetni.

Az európai éllovasok közé tartozó Svájcban már naponta 40 ezren nézik meg a 100 másodperces hírblokkot; a Swisscom 20 csatornás csomagjának előfizetői díja 13 frank. Olaszországban a legnagyobb mobiltévé-szolgáltató, a Hutchison Wham-poa tulajdonában lévő 3 Italia, amelynek már minden tizedik ügyfele – összesen mintegy 800 ezren – előfizettek a tévés szolgáltatásra is. (A 12 csatornás csomag havi 19 euróba kerül.)

Az ütemet ugyanakkor keletről diktálják: Japánban jelenleg 20 millió, Dél-Koreában pedig 8,2 millió, tévéadás vételére is alkalmas készülék működik. Az In-Stat a 2007 végi, globálisan összesen 29,7 millió után 2008 végére közel kétszer ennyi, 56,9 millió mobiltévés előfizetőt prognosztizál. A piac méretéről egyelőre meglehetősen eltérő előrejelzések láttak napvilágot: a Juniper Research szerint 2009-ben a mobiltévézésből globálisan hatmilliárd dolláros bevételre számíthatnak a piaci szereplők, Viviane Reding uniós biztos ugyanerre az évre valamivel 11 milliárd euró fölötti, az Accenture viszont 22 milliárd euró körüli piacméretet jósol.






Bejelentkeztek a mobilosok

A Vodafone, az Orange és a Telefónica nagy hányadot kér a „digitális osztalékból”. A mobilszolgáltatók megbízásából készült tanulmány szerint a digitális átállással felszabaduló frekvenciák negyedét a mobilszolgáltatóknak kellene megkapniuk. A tanulmány szerint az új frekvenciák a társaságoknak – a 2028-ig elért megtakarítások alapján – akár százmilliárd eurót is érhetnek.

A European Broadcasting Union, amely a közszolgálati és a kereskedelmi műsorszolgáltatók érdekében lobbizik, a mobilcégek javaslatát „kissé erősnek” nevezte.

A European Broadcasting Union, amely a közszolgálati és a kereskedelmi műsorszolgáltatók érdekében lobbizik, a mobilcégek javaslatát „kissé erősnek” nevezte.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.