BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Milliárdokat hozhat a Solo

Hétfőn debütált a Közlekedési Múzeumban a Solo fantázianevű napelemes magyar hibrid autó első működő prototípusa. Az őriszentpéteri Antro Kht. által fejlesztett Solo akkumulátorait a tetején lévő napcellák, valamint taposópedálok töltik menet közben – mondta el a Világgazdaságnak Hegedűs Zsolt ügyvezető igazgató. Az Antro Kht. 2001 óta körülbelül 200 millió forintot fordított a közvetlen fejlesztésekre és a prototípus megvalósítására regionális, országos és uniós pályázatok, valamint az MKB-Euroleasing Zrt. támogatásával. A tervezett sorozatgyártás beindításához több milliárd forintos tőke szükséges, ezért az Antro az elmúlt évben létrehozta a Solo-Duo Zrt.-t, hogy a kockázati tőkebefektetők és a későbbi gyártásban is részt vevő szakmai befektetők bevonásával finanszírozza a sorozatgyártás előkészítését.

Ha a szükséges összeg rendelkezésre áll, várhatóan 2012-ben indulhat a sorozatgyártás, arról azonban, hogy hol, még korai gondolkodni – mondta Hegedűs Zsolt. A járműkoncepció egyes elemei sok újonnan fejlesztett és még fejlesztendő megoldást tartalmaznak. Ezek sorozatgyártásra való alkalmassá tétele pedig időigényes. A prototípus tervezésén és kivitelezésén jelenleg – a külsősökkel együtt – több mint ötvenen dolgoznak, de a jövőben tervezett ütemhez a számukat rövidesen meg kell többszörözni.

A globális felmelegedés, valamint az egeket ostromló olajár nagyon szigorúan meghatározza az autóipar fejlesztési irányait. Nem csoda hát, ha a legtöbb autógyár a „zöld-” és az „alternatív üzemanyag”, valamint a „gazdaságosság” fogalma köré rendezi a marketingkampányát. Noha a hibrid autók viszonylag magas ára korlátozza az eladási számokat, a magyar piacon már Honda, Toyota és Lexus hibrid modell is rendelhető.

A kettős üzemű hibridek ára azonban jóval magasabb, mint a szokványos gépkocsiké, ezért a gyártók egyre inkább a nagy vásárlóerejű rétegeket célozzák meg új modelljeikkel. Így például a nagyobb légellenállású, úgynevezett szabadidő-terepjárók, a SUV-ok előállítói is egyre inkább megbarátkoznak a hibrid hajtással, hiszen ezek legnagyobb piacán, az Egyesült Államokban terjed az ellenállás a „gas-guzzling”, azaz a benzinzabáló kocsikkal szemben.

Ezért amíg korábban csupán a Honda Insight és a Honda Civic Hybrid, valamint a legnagyobb számban eladott hibrid autó, a Toyota Prius volt ezen a piacon, ma már a BMW-től a Chrysleren, Mercedesen, Lexuson át egészen a Saabig a nagyobb és drágább modellek is kaphatók vagy rövidesen kaphatók lesznek az újfajta hajtással.

A Toyota és a General Motors tárgyalásokat folytat arról, hogy kaliforniai vegyes vállalatuk gyártsa a japán márka hibrid autóját, a Priust az amerikai piacra. Az Egyesült Államokban a kereskedők azt panaszolják, nem tudják kielégíteni a keresletet, mert nem kapnak eleget a Japánban és Kínában készülő gépkocsikból.

Ágazati szakértői források szerint a Toyota azt tervezi, hogy „valamikor” 2010 után eléri az évi egymilliós értékesítési szintet a hibridekből, jóllehet éppen egy évtized alatt kelt el ennyi a világpiacon. A kereslet azonban folyamatosan nő, és amint a San Franciso Chronicle írja, Kalifornia a hibrid autók legnagyobb piaca az Egyesült Államokban: a tavaly forgalomba helyezett hibridek 26 százaléka került az óceánparti államba. Szakértők szerint ez csak alátámasztja a helyi gyártásra vonatkozó elképzelést.

Mások azt is megjegyezték, hogy a hibrid autók gyártása nem csupán az Egyesült Államokban lehet nyereséges, hanem más kontinensen is. Példának elsősorban Európát említették, ahol az utóbbi időben növekvő érdeklődés mutatkozik a hibrid hajtás iránt.

A Toyota Motor Europe adatai szerint földrészünkön már meghaladta a százezret a Prius forgalma a nyolc évvel ezelőtti piacra lépés óta. Tegyük hozzá ugyanakkor, hogy az Egyesült Államokban csak márciusban 20 635 Prius és 3769 Honda Civic Hybrid talált gazdára. A Honda elnöke, Takeo Fukui pedig a napokban jelentette be, hogy a cég, amely 1999 óta világszerte 262 ezer hibrid autót adott el, jövőre új és „megfizethető” benzin-elektromos hibrid gépkocsival lép piacra Európában, Japánban és az Egyesült Államokban.

A Honda tervei szerint a jövő év elejétől árusított autóból évi 200 ezret értékesítenek világszerte. A vállalat tovább bővíti palettáját a CR-Z alapjaira épített sportos hibrid kocsi bemutatásával, valamint a Civic Hybrid és a Jazz Hybrid piaci bevezetésével. E négy modell révén a Honda összesített hibridautó-eladásai elérik majd az évi 500 ezres darabszámot. Az Európai Bizottság 2012-re azt várja el a gyártóktól, hogy autóik szén-dioxid-kibocsátási átlaga ne haladja meg a 130 grammot kilométerenként. Ennek hatása is, hogy a gyártók versengve állítják ki jövőbe mutató modelljeiket, amelyeknél nagy teret kap az elektromosság.

A Toyota Motor Corporation (TMC) bejelentette, 2010-ig megkezdi a hálózatról is tölthető (plug-in) lítiumionos akkumulátoros hibrid járművek értékesítését az Egyesült Államokban a flottavásárló ügyfelek számára. E célból a TMC és a Matsushita Group már vizsgálja a lítiumionos akkumulátorok tömeggyártásának megvalósíthatóságát közös vállalatuk, a Panasonic EV Energy Co. Ltd. Japánban lévő gyárában.

Az elmúlt évben kezdte meg a Toyota a nikkel-metál hibrid (NiMH) akkumulátoros hibridek közúti próbáit Japánban és Európában. Amerikában hasonló tesztek kezdődtek tavaly novemberben, a kaliforniai Berkeley és Irvine Egyetemmel együttműködve, Kalifornia állam alternatív üzemanyag-használatot ösztönző programjának részeként.

Napcellák a városi forgalomba

A 3,12 méter hosszú és 1,92 széles Solo alumíniumvázát szénszálas műanyag karosszéria borítja, így saját tömege 270 kilogramm.

A napcellái által összegyűjtött energiájával naponta 15-25 kilométert tehet meg városi forgalomban.

A későbbiekben valódi hibrid lesz, ha a hajtás kibővül egy kisméretű, növényiolaj- vagy alkoholüzemű motorgenerátorral, amely táplálja az akkumulátorokat, azok pedig energiával látják el a kerékagyak villanymotorjait.

Ekkor végsebessége elérheti a 140 kilométert óránként, és átlagfogyasztása nem haladja majd meg a két litert. Utasterében egy sorban három ülés található.

A napcellái által összegyűjtött energiájával naponta 15-25 kilométert tehet meg városi forgalomban.

A későbbiekben valódi hibrid lesz, ha a hajtás kibővül egy kisméretű, növényiolaj- vagy alkoholüzemű motorgenerátorral, amely táplálja az akkumulátorokat, azok pedig energiával látják el a kerékagyak villanymotorjait.

Ekkor végsebessége elérheti a 140 kilométert óránként, és átlagfogyasztása nem haladja majd meg a két litert. Utasterében egy sorban három ülés található.-->

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.