Az élelmiszer-kiskereskedelem területén Csehországban a legerősebb a hipermarketek pozíciója, a háztartási vegyi áruknál pedig Szlovákiában. Hozzájuk képest Magyarországon a hipermarketek súlya mindkét termékcsoportban valamivel kevésbé jelentős, míg Lengyelországban a legkisebb – mondta el Boda Krisztián, a Nielsen regionális marketingigazgatója. A piackutató vállalat a visegrádi országokban mérte fel a kiskereskedelem koncentrációját.
Az elemzés rávilágít arra, hogy a hazánkhoz hasonlóan 10 millió lakosú Csehországban kiemelkedően előrehaladt a koncentráció. Ott élelmiszerből a 400 négyzetméternél nagyobb eladóterű, modern csatornák elviszik az értékben mért forgalom 71 százalékát. A kisebb, hagyományos üzletekre mindössze 29 százalék marad a múlt évi adatok alapján.
A jelek szerint Csehországban a nagy eladóterű üzletek piaci növekedése megállt, sőt, a tavaly mért 71 százalékos piaci részesedésük már egy százalékponttal kisebb, mint a tavalyelőtti. Az azt megelőző évben még 68, előtte pedig 65 százalékos mutatót regisztráltak.
Figyelemre méltó ugyanakkor Csehországban a drogériák nagy súlya, noha piaci részesedésük 2004 óta 4 százalékponttal, 36 százalékra csökkent, míg a hipermarketeké pontosan ennyivel növekedett. Ugyanakkor a szupermarketek részaránya 2 százalékponttal emelkedett, és ennyivel csökkent a hagyományos kis üzleteké.
Szlovákiában az elmúlt évben a legfeljebb 400 négyzetméteres hagyományos üzletekre még mindig az élelmiszer-forgalom 47 százaléka jutott. A koncentráció üteme ugyanakkor Szlovákiában a leggyorsabb. A 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek ugyanis 2004-ben még csak 43 százalékkal részesedtek a forgalomból a mai 53 százalékkal szemben.
A vegyi árukból viszont a hipermarketek adják el a legtöbbet Szlovákiában, és a drogériák piaci részesedése három év alatt 5 százalékponttal, 21 százalékra esett az elmúlt év végére.
A 38 milliós Lengyelország ragaszkodik leginkább a hagyományos kereskedelmi csatornákhoz, hiszen a hipermarketek az élelmiszerek értékben mért forgalmából csupán 13 százalékkal részesedtek az elmúlt évben. A mutató két százalékponttal kisebb, mint egy évvel korábban volt. A hagyományos kereskedelem mutatója évekig csökkent, a múlt évben azonban újra emelkedést regisztrált a Nielsen.
A vegyi áruk kiskereskedelmi forgalmából a modern kereskedelem 53 százalékot vitt el két évvel ezelőtt, ez tavaly 50-re csökkent. Ugyanakkor 3 százalékponttal javult a drogériák mutatója egyik évről a másikra. A hagyományos élelmiszerüzletek stabilan őrizték 18 százalékos részarányukat.
Magyarországon az élelmiszerek kiskereskedelmi forgalmából a 400 négyzetméteresnél nagyobb üzletek 2004-ben 54, rá egy évre 56, majd 58, tavaly pedig 61 százalékot értek el. A hipermarketek s főleg a diszkontok további terjeszkedése következtében az idén is növekvő tendencia valószínű.
Hazánkban a háztartási vegyi áru és kozmetikum forgalma a hipermarketben a legnagyobb. Ez a tendencia növekedést mutat az utóbbi években, bár kisebb mértékűt, mint a drogériák piaci részesedése esetében. A hipermarketek részaránya ma már eléri a 39, a drogériáké pedig a 25 százalékot. DK
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.