BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A média is érzi a válságot

Az amerikai médiapiac is megérzi a hitelválság hatásait – állapította meg az Advertising Age a TNS Media Intelligence reklámköltésadatai alapján. Ezek szerint az első fél évben 1,6 százalékkal kevesebbet költöttek az amerikai cégek hirdetésekre, mint 2007 azonos időszakában, a második negyedév pedig a 3,7-es visszaesésével különösen rosszul sikerült. Minden médiatípusnál romlottak a számok éves szinten. A földi sugárzású televíziók 2,4 százalékkal kisebb bevételt könyvelhettek el a forgatókönyvírók sztrájkja miatt, az internetes médiumoknál megszokott, százalékosan két számjegyű növekedés pedig 8 százalékra csökkent. Az ötven legnagyobb amerikai hirdető 4,7 százalékkal költött kevesebbet, mint a tavalyi első fél évben. A listavezető Procter & Gamble 7,6-del vágta meg a reklámbüdzséjét, a negyedik helyen álló AT&T-nél 15,6-es csökkenést mértek.

A második fél évben volt ugyan egy olimpia, és az elnökválasztási kampány finise is erre az időszakra esik, a szakemberek mégsem optimisták. Az olimpiai játékok a médiumok közül leginkább csak az NBC-nek hoztak pénzt, a választási kampányhoz kapcsolódó hirdetésekből pedig főleg azoknak az államoknak a médiumai profitálhatnak, amelyekben nagy csatára számítanak a két jelölt között. Az USA médiája egyébként már tavaly is megérezte a hitelpiaci krízist. Az Advertising Age e héten tette közzé e szegmens száz legnagyobb amerikai vállalkozásának 2007-es bevételi adatait is, ezeken már egyértelműen látszik a gazdasági lassulás hatása. A top 100 amerikai médium összforgalma 299,1 milliárd dollár lett, vagyis mindössze 4,6 százalékkal gyarapodott; ilyen lassú bővülésre a 2001-es recesszió óta nem volt példa. A fúziók és az akvizíciók is egyre kevésbé növelik a nagy médiacégek méretét. A szektor konszolidációjának lassulását jól mutatja, hogy az idén az iparágban eddig csak öt olyan akvizíciót jelentettek be, amelynek értéke meghaladta a negyedmilliárd dollárt, míg tavaly 14 ilyen üzletet ütöttek nyélbe.

A múlt évi számok alapján egyébként – úgy tűnik – a digitális médiumoknak és a kábelhálózatoknak még mindig kedvező a helyzetük, előbbieknél 10,8, utóbbiaknál 10,6 százalékos bővülést mértek. A nyomtatott sajtó azonban 6,8 százalékkal kevesebb hirdetési és előfizetési bevételre tett szert. A nehézségeket jól mutatja, hogy az elmúlt évben csaknem húszezer alkalmazottjuknak mondtak fel a cégek, 2002 óta pedig nyolcvanezernél is több álláshely szűnt meg a szektorban. VG

Idehaza még nem érződik a válság a reklámpiacon

A magyarországi reklámköltések alakulásán nem annyira a hitelválság, mint inkább a hazai gazdaság lassulása látszik majd meg – mondta lapunknak Simon Zsolt, a Mediaedge:cia ügynökség ügyvezető igazgatója. Az ügynökség által tavaly 200 milliárd forintosra taksált reklámpiac azonban várhatóan az idén és jövőre is bővül, a szerkezete viszont átrendeződhet.

Az élénkülő verseny miatt várhatóan többet reklámoznak a jelenleg évente körülbelül 12-14 milliárd forintot költő bankok, az FMCG-szektor pedig a tömegmárkák helyett a prémium termékek népszerűsítésére összpontosít majd.

Néhány nemzetközi cég hazai leányánál azonban már lehet tudni, hogy csökkenni fog a reklámbüdzsé, mivel az anyavállalat központilag megszorításokat írt elő.

Az élénkülő verseny miatt várhatóan többet reklámoznak a jelenleg évente körülbelül 12-14 milliárd forintot költő bankok, az FMCG-szektor pedig a tömegmárkák helyett a prémium termékek népszerűsítésére összpontosít majd.

Néhány nemzetközi cég hazai leányánál azonban már lehet tudni, hogy csökkenni fog a reklámbüdzsé, mivel az anyavállalat központilag megszorításokat írt elő.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.