Nem örvendezhetnek a légitársaságok: hiába lett jóval olcsóbb a kerozin, a globális visszaesés miatt a téli hónapokban a vártnál is gyérebb lehet az utasforgalom, miközben jóval nehezebb hitelhez jutni, és csökken a repülőgéplízing ára. Az IATA szakértői szerint ezek egyértelműen egy elhúzódó válság előjelei. Az előrelátók flottarendeléseik átütemezését végzik ezekben a hetekben. Az idén már harminc légivállalat ment csődbe, és további húsz fölött ott lóg Damoklesz kardja. Ilyen például az olasz Alitalia is, amelyik tegnap azt a hírt kapta a CAI olasz befektetői csoporttól, hogy a tagok több mint 625 millió eurót vennének át a cég adósságaiból, a maradék összeget egymilliárd euróig készpénzben fizetnék. A 173 gépes flottából 64-et vennének meg, valamint megszereznék további 29 gép lízingszerződését is. A befektetők az Alitalia „használható részeit” szeretnék egyesíteni az Air One kis légitársasággal, és nagy nemzetközi légitársaságot keresnek egy kisebbségi rész megvételéhez.
A légitársaságok vezetőit különösen aggasztja, hogy a pénzügyi-gazdasági válság miatt megcsappan majd az üzleti utasok száma, márpedig ez a csoport termeli a legnagyobb nyereségrátát. Tovább borzolja a kedélyeket (különösen az európai cégeknél), hogy az euróval és a fonttal szemben erősödő zöldhasú miatt kevésbé érvényesíthetik a dollárban számított üzemanyagár-csökkenést. A kerozin ellenértéke egyébként sem megy már sokkal lejjebb – erről gondoskodik az olajkartell.
A globális légipiacon még azon országok és térségek is visszaesőben vannak, amelyek eddig jól szerepeltek. Indiában 19 százalékkal zuhant az utasforgalom szeptemberben. A Kingfisher és a Jet Airways fúzióba menekült e hatalmas országban. Kínában az olimpia utáni hónapokban 5-10 százalékkal kisebb volt a forgalom. Európában a két legnagyobb cég, az Air France-KLM és a Lufthansa is profitfigyelmeztetést adott ki. A globális légi utasforgalom szeptemberben 2,9, az áruforgalom 7,7 százalékkal maradt el a 2007-es azonos időszak adatához képest. Utóbbi zuhanás 2001 óta a legnagyobb.
Az amerikai légitársaságok a negyedik negyedévben 100 millió dolláros veszteségre számítanak, az egész évben pedig hárommilliárdra. A globális veszteség 2008-ban 5,2 milliárd dollár lehet, jövőre 4,1 milliárdra számítanak – erősítette meg november elején a 270 légitársaságot tömörítő IATA vezetője.
Mind Európában, mind az Egyesült Államokban parkoltatják a repülőgépek jelentős részét. Észak-Amerikában a flotta 10, Európában 3, Ázsiában 2 százalékát leállították. Összesen világszerte 1083 járművet nem indítanak be a téli időszakban, ennek háromnegyede amerikai légitársaságoké. A két legnagyobb repülőgépgyártó most azt tervezi, hogy inkább maga hitelez a kulcsfontosságú ügyfeleknek, nehogy azok visszamondják a megrendeléseiket. MN
XL Airways, Condor,
Olimpic Airways,
Alitalia (csődvédelem az USA-ban),
EOS, Maxjet, Silverjet, Zoom
XL Airways, Condor,
Olimpic Airways,
Alitalia (csődvédelem az USA-ban),
EOS, Maxjet, Silverjet, Zoom-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.