Spórolós ajándékozás
A drasztikus költségcsökkentés az idén elérte az év végi üzleti szuveníreket, rendezvényeket is. Sok cég ugyan még nem érzi a válságot, de a racionalizálás már megfigyelhető. A szakemberek szerint Magyarországon az üzleti partnereknek adott céges ajándék átlagosan 10-20 ezer forintba kerül, ám azok a társaságok, amelyek e mellett döntenek, ebben az évben ennél akár 30-50 százalékkal kevesebbet költhetnek egy-egy tárgyra. Az idén még a legnagyobb vállalatok is legfeljebb tízmillió forintot adnak ki év végi ajándékokra és rendezvényekre, pedig a felmérések szerint a partnereknek küldött reprezentatív ajándékok jelentősen befolyásolják a cégről alkotott képet.
A Wienerberger Téglaipari Zrt. az idén nem lepi meg az üzleti partnereit – mondta lapunknak Rajki Diána, a cég marketingvezetője. A korábbi években egyébként az volt a szokás, hogy nem ajándéktárgyakkal kedveskedtek, hanem koncertre vagy színházi előadásra invitálták őket. Ez évben azonban egyetlen helyre koncentrálják azt az – elmondásuk szerint szerény – összeget, amelyet ilyen célra tudnak fordítani: a gödöllői négyes ikrek családját támogatják kedvezményes téglavásárlási lehetőséggel. A partnereiket pedig képeslappal köszöntik az ünnep alkalmából.
Szintén csak üdvözlőlapot küld üzletfeleinek a Danubius Hotels Group, de azt is csak elektronikus formában. Deák Imre, a csoport elnök-vezérigazgatója lapunknak kifejtette, eddig minden évben valamilyen apróságot – italt vagy törülközőt – küldtek a partnereiknek, az idén azonban elektronikus üdvözlőlapban tájékoztatják őket, hogy az ajándékokra szánt öszszegből a Heim Pál Gyermekkórház számára vásároltak készüléket. Mint mondta, a munkatársaknak tartott év végi rendezvényre is a tavalyinál kevesebben kaptak meghívót.
A Magyar Villamos Művek Zrt. a napokban arról tájékoztatta lapunkat, hogy ez évben a minimálisra szorítja év végi reprezentációs költségét: nem küld ajándékot a partnereinek, továbbá törli a következő időszakban tervezett rendezvényeit; a lépés a csoporthoz tartozó összes vállalatot érinti. Az MVM nem az egyetlen állami cég, amely lemondott az év végi ajándékokról és rendezvényekről: a Szerencsejáték Zrt. és a MÁV is spórol az idén.
Ha a rendezvények száma nem is, de az azokra költött öszszeg szinte kivétel nélkül csökken ebben az évben – válaszolt lapunk kérdésére Komora Zoltán, a rendezvényszervezéssel is foglalkozó IBUSZ Utazási Irodák Kft. turisztikai igazgatója. Néhány vállalat drasztikusan csökkentette a kiadásait: a tavalyi összeg feléért szeretne év végi partit tartani. A cégek egy-egy év végi rendezvényre legfeljebb tízmillió forintot költenek – tette hozzá.
Leginkább talán a bankok reprezentációs célra költött büdzséje csökkent. Van, ahol ajándékozás helyett karitatív célokra áldoznak, néhol pedig átszervezéssel szorítják vissza a kiadásokat. Költséghatékony megoldást választott például az év végi ügyféltalálkozó helyett a Volksbank Zrt. Skonda Mária elnökhelyettes lapunk kérdésére úgy válaszolt: a bank a kulturális támogatási eseményekhez kötődve az év közepétől rendszeres partneri összejöveteleket tart, így az év végére nem szerveznek számukra karácsonyi rendezvényt, külön reprezentatív cikkekre nem költenek. TL
Piackutatás: inkább kevesebbet
A Promo Direkt Piackutató idei felmérése szintén igazolja, hogy ez évben a magyarországi cégek kevesebbet költenének partnereik év végi megajándékozására, mint korábban.A több mint háromezer vállalatot felölelő kutatás szerint stagnál az ajándékokra 100 ezer forint alatt költők aránya (31 százalék), s miközben 44-ről 53 százalékra nőtt a 100–500 ezer között erre áldozóké, kevesebb mint felére, 5,6 százalékra esett tavalyhoz képest a több mint félmillió forintot kiadóké.
A több mint háromezer vállalatot felölelő kutatás szerint stagnál az ajándékokra 100 ezer forint alatt költők aránya (31 százalék), s miközben 44-ről 53 százalékra nőtt a 100–500 ezer között erre áldozóké, kevesebb mint felére, 5,6 százalékra esett tavalyhoz képest a több mint félmillió forintot kiadóké.-->