Súlyos a helyzet - Egy hónapra leáll a Chrysler
A Chrysler vezetése a termelés szüneteltetéséről levelet küldött az alkalmazottaknak, a beszállítóknak és az autóipari szakszervezetnek (UAW), és az üzenetet elhelyezte honlapján. A cég tájékoztatása szerint a vevők ugyan továbbra is érdeklődnek a Chrysler autói iránt, de a márkakereskedők a vásárlók 20-25 százalékát veszítik el amiatt, hogy nincsenek elérhető hitelek az új autók vásárlásához. A Chrysler mind a harminc üzemét bezárja. Az Egyesült Államokon kívül Kanadában és Mexikóban is leáll a Chrysler, a Jeep és a Dodge márkák gyártása.
A cég azt is közölte, arra kényszerülhetnek, hogy leállítsák a márkakereskedések működéséhez nyújtott hitelek folyósítását, mert a hitelek a gyáraktól veszik el a forrásokat. A három detroiti autógyár közül kettő, a General Motors és a Chrysler hetekkel ezelőtt figyelmeztetett: szövetségi segítség hiányában már idén fizetésképtelenné válhatnak. A Chrysler több mint 30 ezer amerikai munkása, akiknek az érdekeit az UAW képviseli, szinte teljes fizetésüket és juttatásaikat megkapják az állásidőre.
A bérköltségek az autók előállításának mintegy 10 százalékét teszik ki. A GM a múlt héten közölte, hogy 2009-es első negyedévi termelését 60 százalékkal tervezi csökkenteni az idei első negyedévihez képest. Henry Paulson pénzügyminiszter a héten azt mondta, készül a szövetségi segélycsomag a GM és Chrysler megsegítésére. A Fox News hírcsatorna értesülése szerint előbbi 8 milliárd, utóbbi 7 milliárd dollár áthidaló hitelhez fog jutni. Az amerikai szenátusban a múlt héten bukott el a demokraták által kezdeményezett, 14 milliárd dolláros autóipari mentőterv. Paulson közölte: a kormány elemzi a két cég pénzügyi helyzetét, és áttekinti a segítségnyújtás lehetőségeit. A három detroiti autógyár közül a Ford helyzete jobb, mint a másik kettőé: nem fenyegeti közvetlen csőd, alapvetően védőhálóra, egy 9 milliárd dolláros készenléti hitelkeretre tart igényt.


