BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaestek a reklámköltések

A listaáras reklámköltési adatok szerint az év első kilenc hónapjában 1,7, a harmadik negyedévben pedig 2 százalékkal kevesebbet költöttek hirdetésekre a cégek az Egyesült Államokban, mint 2007-ben – írja a TNS Media Intelligence közleményében. A visszaesés annak ellenére következett be, hogy a harmadik negyedévben az olimpiai játékok és az elnökválasztás is növelhette volna a reklámköltéseket. Ráadásul az utolsó negyedév kilátásai sem fényesek. „Az előzetes adatok alapján további viszszaesés várható a reklámpiacon” – mondja Jon Swallen, a TNS Media kutatási vezetője. A szektorokon belül az internet lett a nyertes, amelynek hirdetési bevételei 7 százalékkal bővültek az első három negyedévben, ez az ütem azonban elmarad a korábbi évek növekedési tempójától. Szintén nőtt valamelyest a televíziók reklámbevétele, kevesebb hirdetés volt azonban a többi médiumban, a napilapok például 10, a rádiók 8,8 százalékos visszaesést könyvelhettek el. A magazinok hirdetési bevétele is csökkent, bizonyos szegmensekben, így a vasárnapi, illetve a spanyol nyelvű kiadványokban azonban többet reklámoztak, mint tavaly.

A hirdetők közül a TNS Media adatai szerint az idén is a Procter & Gamble költötte a legtöbbet reklámra. A társaság listaáron nem egészen 2,3 milliárd dollárt fordított az első kilenc hónapban hirdetésekre, ez a summa 5,9 százalékkal marad el a múlt év azonos időszakáétól. A tíz legnagyobb hirdető összköltése egyébként 0,2 százalékkal csökkent. Több mint tizedével kevesebbet hirdetett az AT&T és a Time Warner, mint tavaly, a Kraft Foods pedig 6,6 százalékkal mérsékelte reklámköltéseit. Ezt azonban nagyjából ellensúlyozta, hogy a mostanra igen nehéz helyzetbe került General Motors az év korábbi részében csaknem 16 százalékkal, a General Electric és a Verizon pedig közel 13 százalékkal többet költött.

Az iparágak közül a legtöbbet, listaáron 9,63 milliárd dollárt az autógyárak fordították reklámozásra az első kilenc hónapban. Az ágazat válságát jelzi azonban, hogy ez az összeg 12,7 százalékkal elmarad a tavalyitól. Különösen az amerikai autós cégek fogták vissza hirdetési tevékenységüket, csaknem ötödével kevesebbet költöttek a médiában, mint az elmúlt évben. Jelentősebb visszaesést mért még a TNS Media a távközlési és a kereskedelmi szektorban is. Érdekesség, hogy a pénzügyi szféra nem fogta vissza a reklámköltéseit, sőt, 0,8 százalékkal még fokozta is azokat. Szintén többet fordított reklámra az élelmiszeripar és az éttermi ágazat. VG

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.