BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Visszaestek a reklámköltések

A listaáras reklámköltési adatok szerint az év első kilenc hónapjában 1,7, a harmadik negyedévben pedig 2 százalékkal kevesebbet költöttek hirdetésekre a cégek az Egyesült Államokban, mint 2007-ben – írja a TNS Media Intelligence közleményében. A visszaesés annak ellenére következett be, hogy a harmadik negyedévben az olimpiai játékok és az elnökválasztás is növelhette volna a reklámköltéseket. Ráadásul az utolsó negyedév kilátásai sem fényesek. „Az előzetes adatok alapján további viszszaesés várható a reklámpiacon” – mondja Jon Swallen, a TNS Media kutatási vezetője. A szektorokon belül az internet lett a nyertes, amelynek hirdetési bevételei 7 százalékkal bővültek az első három negyedévben, ez az ütem azonban elmarad a korábbi évek növekedési tempójától. Szintén nőtt valamelyest a televíziók reklámbevétele, kevesebb hirdetés volt azonban a többi médiumban, a napilapok például 10, a rádiók 8,8 százalékos visszaesést könyvelhettek el. A magazinok hirdetési bevétele is csökkent, bizonyos szegmensekben, így a vasárnapi, illetve a spanyol nyelvű kiadványokban azonban többet reklámoztak, mint tavaly.

A hirdetők közül a TNS Media adatai szerint az idén is a Procter & Gamble költötte a legtöbbet reklámra. A társaság listaáron nem egészen 2,3 milliárd dollárt fordított az első kilenc hónapban hirdetésekre, ez a summa 5,9 százalékkal marad el a múlt év azonos időszakáétól. A tíz legnagyobb hirdető összköltése egyébként 0,2 százalékkal csökkent. Több mint tizedével kevesebbet hirdetett az AT&T és a Time Warner, mint tavaly, a Kraft Foods pedig 6,6 százalékkal mérsékelte reklámköltéseit. Ezt azonban nagyjából ellensúlyozta, hogy a mostanra igen nehéz helyzetbe került General Motors az év korábbi részében csaknem 16 százalékkal, a General Electric és a Verizon pedig közel 13 százalékkal többet költött.

Az iparágak közül a legtöbbet, listaáron 9,63 milliárd dollárt az autógyárak fordították reklámozásra az első kilenc hónapban. Az ágazat válságát jelzi azonban, hogy ez az összeg 12,7 százalékkal elmarad a tavalyitól. Különösen az amerikai autós cégek fogták vissza hirdetési tevékenységüket, csaknem ötödével kevesebbet költöttek a médiában, mint az elmúlt évben. Jelentősebb visszaesést mért még a TNS Media a távközlési és a kereskedelmi szektorban is. Érdekesség, hogy a pénzügyi szféra nem fogta vissza a reklámköltéseit, sőt, 0,8 százalékkal még fokozta is azokat. Szintén többet fordított reklámra az élelmiszeripar és az éttermi ágazat. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.