Cégvilág

Új "divat" az európai Rt. - Adózási szempontból is hasznos

Látványosan nő az európai részvénytársasági forma, a Societas Europaea (SE) népszerűsége a vállalkozások körében – derül ki abból a tanulmányból, amelyet Horst Eidenmüller, a müncheni Ludwig-Maximilian Egyetem jogászprofesszora készített.

E szerint az olyan óriások, mint az Allianz, a BASF vagy a Porsche mellett már a közepes vállalkozások is mind nagyob számban fedezik fel maguknak ezt a társasági formát. Míg az SE-k első regisztációs évében, 2005-ben csupán 21 cégnevet jegyeztek be, 2008 végére 318-ra emelkedett az ilyen formában működő vállalkozások száma.

A bejegyzések számát tekintve a német, illetve a csehországi vállalkozások járnak az élen, míg az olyan nagy tagállamokból származó cégek, mint Franciaország vagy Nagy-Britannia, alig mutatnak érdeklődést az SE-vé válás iránt, lengyel, spanyol vagy olasz részről pedig még senki nem élt a lehetőséggel.

Magyarországon a Graphisoft 2005, a belőle kivált Graphisoft Park ingatlanfejlesztő 2006, a tevékenységi kör átalakítása után főleg szintén ingatlanfejlesztéssel és -kezeléssel foglalkozó Fotex pedig 2008 óta működik SE-ként.

Az SE vállalati forma választása mögött többféle motívum is meghúzódhat – mutat rá a Handelsblatt. Sok esetben a munkavállalói érdekérvényesítés gyengítése a cél, mivel ennél a formánál elmosódik a határ a német típusú társasági jog által rigorózusan különválasztott igazgatótanács és felügyelőbizottság között.

Emellett a telephely adózási vagy egyéb szempontok alapján más országokba történő helyezésével, illetve a leányvállalatok külföldi alapításával járó jogi hercehurca is megkerülhető.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

SE Allinaz Porsche Fotex BASF graphisoft
Kapcsolódó cikkek