Egy, aDíjbeszedő által a közelmúltban elvégzett felmérés szerint a lakosság akkor hajlandó tömegesen átállni az internetes számlaügyintézésre, ha a közüzemektől rendszeresen megkapott számlák egyetlen weboldalon lesznek elérhetők, nem pedig különböző online felületeken más-más regisztrációs kódok segítségével. A két társaság csatlakozása ezért is lehet egy újabb jelentős mérföldkő a Díjnet történetében, mert így immár közel egymillió háztartás tud havi számlái közül, legalább hármat a Díjnet felületén megnézni és kifizetni. A budapesti háztartások esetén ez akár havi hat-hét számla online intézését teszi lehetővé.
Kovács Zoltán,a Díjbeszedő Holding Zrt. vezérigazgatója szerint „a Díjneten elérhető számlakibocsátók száma és a szolgáltatások szintje elérte a kritikus tömeget, ennek hatására pedig jelentősen növekedő ügyfélszám várható. A UPC korábbi, illetve az ELMŰ és az ÉMÁSZ mostani csatlakozása nyomán arra számítunk, hogy újabb közüzemi és nagy lakossági ügyfélkörrel rendelkező szolgáltató is fantáziát lát majd a rendszerünkhöz való mielőbbi kapcsolódásban. Ugyanakkor az elektronikus számlafizetés tömegessé válásához továbbra is fontosnak tarjuk, hogy a milliós nagyságrendű ügyfélkörrel rendelkező szolgáltatók és bankok – amelyeknek jelenléte önmagában is egyfajta bizalmat teremt az újfajta megoldás iránt – maguk is ösztönözzék ügyfeleiket erre az egyszerűbb, kényelmesebb és környezetkímélő ügyintézési lehetőségre.”
A Díjnet rendszere Budapesten immár szinte teljesen lefedi a közműszolgáltatókat: az ELMŰ mellett a Fővárosi Vízművek Zrt., a Fővárosi Csatornázási Művek Zrt., a Fővárosi Közterület-fenntartó Zrt. és a Fővárosi Kéményseprőipari Kft. már korábban is biztosította a korszerű számlabemutatásnak és kiegyenlítésnek ezt a módját csakúgy, mint a Fővárosi Gázművek Zrt., igaz, ez utóbbi egyelőre csak a gázátalányt fizető ügyfelei számára.
Hogyan működik?
A Díjnet szolgáltatásainak igénybevétele nem jár többletköltséggel az ügyfél számára, akinek néhány azonosító adat felhasználásával regisztrálnia kell a rendszerbe. A következő számla már elektronikusan érkezik az ügyfélhez, amit a Díjneten keresztül, avilágháló segítségével bárhonnan megtekinthet és intézkedhet annak kiegyenlítéséről. A számlák kiegyenlítése egyedi átutalással, csoportos beszedési megbízással és internetes bankkártya-alapú fizetéssel egyaránt lebonyolítható.
A rendszer e-mailben értesíti az ügyfelet a számla érkezéséről, a fizetési határidő közeledtéről, illetve a számla kiegyenlítésének teljesüléséről is. A kifizetett számlák a rendszerben 18 hónapig elérhetőek, utólag bármikor visszakereshetők, igény szerint akár ki is nyomtathatók – noha ennek a rendszernek az egyik nagy előnye, hogy egyáltalán nem igényli papír használatát. Az elektronikus számla ugyanakkor pontosan olyan hiteles, mint a kinyomtatott megfelelője: elektronikus aláírás és időpecsét-szolgáltatás kapcsolódik hozzá.
Előny a fogyasztónak és a szolgáltatónak is
Az elektronikus számlabemutatás és -fizetés az érintett szereplők mindegyikének előnyöket biztosít. Az ügyfelek számára kényelmes, bárhonnan elérhető és ingyenes ügyintézés lehetőségét kínálja az interneten keresztül. A szolgáltatók számára a számlanyomtatás és a fizetés költségeinek csökkenéséből származó megtakarítása mellett a közvetlenebb ügyfélkapcsolat lehetősége számíthat vonzó szempontnak.