Új fejezethez érkezik az európai gázellátás biztonsága: míg a Nabucco vezeték megvalósulása húzódik, jelentős tőkét halmoztak fel nyugat-európai vállalatok ahhoz, hogy a földgázt cseppfolyós állapotában (LNG) szállítsák. Tavasszal készül el a horvátországi Krk szigetre tervezett LNG-terminál építését vizsgáló környezeti tanulmány, a fogadóállomást pedig előreláthatólag 2014-ben helyezik üzembe. A mintegy 800 millió eurós beruházás hazánk gázellátásának a biztonságát is javíthatja, hiszen a tervek szerint már 2011-re megépül a magyarországi és a horvátországi rendszert összekötő vezeték. Erről még március elején állapodott meg a két ország hálózatának tulajdonosa és üzemeltetője, az FGSZ Zrt. és a Plinacro társaság.
A Krk szigetre tervezett LNG-terminál bárhonnan fogadhat cseppfolyósított földgázt, kikerülve a vezetékektől való függést. Tervezett éves kapacitása teljes kiépítettség esetén 10-15 milliárd köbméter lesz. Mivel ez a teljes éves horvát gázfelhasználás négyszerese, jelentős kapacitás jutna a térség többi államába is. A terminál építését leghamarabb 2012-ben kezdi a beruházó OMV Gas & Power GmbH, az E.On Ruhrgas, a Total, az RWE Transgas és a szlovén Geoplin konzorciuma.
Nyugat-Európában számos LNG-projektet jelentettek be az elmúlt években. Érdekes, hogy Olaszországon kívül kizárólag olyan országok foglalkoznak cseppfolyósított földgáz importjával, amelyek közvetlenül nem függnek az orosz gázszállítástól. Afrikából már ma is hatalmas mennyiségű „mélyhűtött” gáz érkezik Európába. Jelenleg nyolc afrikai földgáz-cseppfolyósító terminál üzemel: Algériában, Líbiában, Egyiptomban, Egyenlítői Guineában és Nigériában. Ez utóbbiban további LNG-küldő terminálok építését tervezik.
Ismert, hogy az LNG drágább, mint a vezetékes gáz, főként bonyolult szállítása miatt: a földgázt a szállításhoz fokozatosan mínusz 161,5 fokra hűtik. Így cseppfolyóssá téve tartályhajókon juttatják el a fogadóterminálokba, ahol újra gáz halmazállapotúvá alakítják. Szakemberek szerint egyébként a januári gázkrízis által okozott károk összköltsége jelentősen meghaladja az LNG-re fordított kiadásokat.
Az első LNG-szállítmányt egy erre a célra átalakított hajó vitte 1959-ben. A hatvanas években indult a kimondottan LNG szállítására tervezett tankerhajók építése.
Az első LNG-szállítmányt egy erre a célra átalakított hajó vitte 1959-ben. A hatvanas években indult a kimondottan LNG szállítására tervezett tankerhajók építése.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.