BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Bezuhan az idén a gépipar is

A korábban vártnál jóval nagyobb, akár 50-70 százalékos bevételcsökkenéssel számolhatnak az idén a gépipari vállalatok. Bár az exportlehetőségek jelentősen beszűkültek, azok a cégek, amelyek külpiacokra gyártanak, még mindig jobb helyzetben vannak, mint a hazai vevőket kiszolgálók. Ez többek között a forint tartósan gyenge árfolyamának is köszönhető. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly 6,4 százalékkal bővült a hazai gépipar értékesítése, amelyet elsősorban a kivitel 8,5 százalékos emelkedése húzott.

Wolff Vilmos, a Magyar Gépipari és Energetikai Országos Szövetség (Mageosz) elnöke kifejtette: a jelenlegi körülmények azt mutatják, elhúzódó válsággal kell szembenézniük a vállalatoknak. A vevők forráshiánnyal küzdenek, mert vagy hitel, vagy befektető nincs a láthatáron. A gépszerkezet-, gépalkatrészgyártás terén 33 százalékos létszámleépítés és 50-70 százalékos visszaesés várható az idén – tette hozzá.

Októberben még csak 15-20 százalékos eséssel számoltak a vállalatok. A rendelésállomány azonban már most is mintegy 50 százalékkal esett tavalyhoz képest, s egyelőre nem javulnak a feltételek – mondta Deák László, az elsősorban belföldi piacra dolgozó ABB Kft. ügyvezető igazgatója. „Mivel a termékeinket az építőiparban használták fel, jelentős csökkenéssel kell számolnunk: a bankok egyre nehezebben adnak hitelt, így nem épülnek lakások, és az útépítések sem haladnak a várt ütemben” – emlékeztetett.

A hazai gépiparban akad ellenpélda is: Fitos Zoltán, a Ganz Gépgyár Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy látja, vannak olyan ágazatok, amelyeket előbb ér el a válság, mint az építőipart, járműgyártást, s van, amelyeket később, ez a gépipar. A recesszió azokat az ágazatokat lendíti fel, amelyekben a Ganz érdekelt, így csak egyetlen üzletágban, az acélszerkezet-gyártásban mintegy 10-15 százalékkal csökkent a rendelésállomány. A kötött pályás járművek gyártásában és az energetikai gépgyártásban viszont a tavalyinál több megrendeléssel számolnak az idén.

„Nemrég a MÁV-tól kaptunk motoralkatrész-gyártási és -felújítási megrendelést, az üzletet korábban egy külföldi cég vitte el” – említette meg Fitos Zoltán. A mostani helyzetben az energiahatékonysági berendezések és a kötött pályás közlekedés a válságban lévő ágazatok alternatívája, így kevésbé kitettek gazdasági ingadozásnak, mint az építő- és a járműipart közvetlenül és közvetetten kiszolgáló gépgyárak. Termékeiket jórészt külpiacokon értékesítik, így a forint gyenge árfolyama is kedvező nekik.

A kilátások ugyanakkor a hazai gépgyártók egyik legnagyobb felvásárlói piacán sem túl kedvezők: a német gépipar 50 éve nem szenvedett el olyan mértékű visszaesést, mint amit januárban a Német Gépipari Vállalatok Szövetsége tapasztalt. Az előző év hasonló időszakához képest 42 százalékkal kevesebb megrendelést kapott az ágazat. Ilyen mértékű zuhanásra az ipari termelés 1958-ban kezdődő folyamatos bővülése óta nem volt példa. Magyarországon nagyjából négyezer cég áll beszállítói kapcsolatban német ipari vállalatokkal, ebből 1300-1400 szállít közvetlenül a gépiparnak. Ezen cégek többsége az autóipari szektorban működik, további jelentős részük fémfeldolgozó tevékenységet végez, illetve elektronikai eszközöket gyárt. TL

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.