A korábban vártnál jóval nagyobb, akár 50-70 százalékos bevételcsökkenéssel számolhatnak az idén a gépipari vállalatok. Bár az exportlehetőségek jelentősen beszűkültek, azok a cégek, amelyek külpiacokra gyártanak, még mindig jobb helyzetben vannak, mint a hazai vevőket kiszolgálók. Ez többek között a forint tartósan gyenge árfolyamának is köszönhető. A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint tavaly 6,4 százalékkal bővült a hazai gépipar értékesítése, amelyet elsősorban a kivitel 8,5 százalékos emelkedése húzott.
Wolff Vilmos, a Magyar Gépipari és Energetikai Országos Szövetség (Mageosz) elnöke kifejtette: a jelenlegi körülmények azt mutatják, elhúzódó válsággal kell szembenézniük a vállalatoknak. A vevők forráshiánnyal küzdenek, mert vagy hitel, vagy befektető nincs a láthatáron. A gépszerkezet-, gépalkatrészgyártás terén 33 százalékos létszámleépítés és 50-70 százalékos visszaesés várható az idén – tette hozzá.
Októberben még csak 15-20 százalékos eséssel számoltak a vállalatok. A rendelésállomány azonban már most is mintegy 50 százalékkal esett tavalyhoz képest, s egyelőre nem javulnak a feltételek – mondta Deák László, az elsősorban belföldi piacra dolgozó ABB Kft. ügyvezető igazgatója. „Mivel a termékeinket az építőiparban használták fel, jelentős csökkenéssel kell számolnunk: a bankok egyre nehezebben adnak hitelt, így nem épülnek lakások, és az útépítések sem haladnak a várt ütemben” – emlékeztetett.
A hazai gépiparban akad ellenpélda is: Fitos Zoltán, a Ganz Gépgyár Holding Zrt. elnök-vezérigazgatója úgy látja, vannak olyan ágazatok, amelyeket előbb ér el a válság, mint az építőipart, járműgyártást, s van, amelyeket később, ez a gépipar. A recesszió azokat az ágazatokat lendíti fel, amelyekben a Ganz érdekelt, így csak egyetlen üzletágban, az acélszerkezet-gyártásban mintegy 10-15 százalékkal csökkent a rendelésállomány. A kötött pályás járművek gyártásában és az energetikai gépgyártásban viszont a tavalyinál több megrendeléssel számolnak az idén.
„Nemrég a MÁV-tól kaptunk motoralkatrész-gyártási és -felújítási megrendelést, az üzletet korábban egy külföldi cég vitte el” – említette meg Fitos Zoltán. A mostani helyzetben az energiahatékonysági berendezések és a kötött pályás közlekedés a válságban lévő ágazatok alternatívája, így kevésbé kitettek gazdasági ingadozásnak, mint az építő- és a járműipart közvetlenül és közvetetten kiszolgáló gépgyárak. Termékeiket jórészt külpiacokon értékesítik, így a forint gyenge árfolyama is kedvező nekik.
A kilátások ugyanakkor a hazai gépgyártók egyik legnagyobb felvásárlói piacán sem túl kedvezők: a német gépipar 50 éve nem szenvedett el olyan mértékű visszaesést, mint amit januárban a Német Gépipari Vállalatok Szövetsége tapasztalt. Az előző év hasonló időszakához képest 42 százalékkal kevesebb megrendelést kapott az ágazat. Ilyen mértékű zuhanásra az ipari termelés 1958-ban kezdődő folyamatos bővülése óta nem volt példa. Magyarországon nagyjából négyezer cég áll beszállítói kapcsolatban német ipari vállalatokkal, ebből 1300-1400 szállít közvetlenül a gépiparnak. Ezen cégek többsége az autóipari szektorban működik, további jelentős részük fémfeldolgozó tevékenységet végez, illetve elektronikai eszközöket gyárt. TL
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.