A térhatású mozizás éve lehet 2009, legalábbis ezt sugallják az üzemeltetők idei tervei. A következő hónapokban ugyanis megduplázódhat Magyarországon a háromdimenziós filmvetítésre alkalmas termek száma.
Hazánkban viszonylag új keletű a háromdimenziós filmvetítés. Az első ilyen termet 2007 novemberében nyitotta meg Budapesten, a Westendben a Palace Cinemas Kft., ezt követte tavaly a Cinema City ultraszélesvásznú IMAX terme az Arena Plazában. A két terem eltérő technológiát használ ugyan, az viszont közös bennük, hogy a nézőknek spe-
ciális szemüveget kell felvenniük, hogy „domborúvá” váljon számukra a film. Az azóta eltelt hónapokban az Arena Plazában mára összesen négy olyan terem nyílt, ahol 3D-s filmeket nézhetnek a látogatók, emellett Szegeden és Győrben is van már erre alkalmas berendezés a Cinema City hálózatában.
Csütörtöktől azonban jelentősen bővül a hazai 3D-s paletta. „Ekkor nyílik meg az az öt terem, amelyet a Palace Cinemas összesen százötvenmillió forintos beruházás keretében alakított át térhatásúvá több fővárosi multiplexben – a Mammutban, a MOM Parkban, a Lurdy Házban, a Camponában, s egy újabbat a Westendben” – mondta lapunknak Lovász Andrea, a Palace Cinemas Kft. magyarországi hálózatának vezetője. Ezek a termek mind digitális technológiát használnak. A mostani időzítés apropója, hogy április 2-án mutatják be hazánkban az első olyan egész estés, 3D-s animációs filmet (Szörnyek az űrlények ellen), amelyet a legújabb térhatású technológiával forgattak.
Ez azonban csupán a kezdet, hiszen június végéig a Cinema City multiplexeket üzemeltető I. T. Magyar Cinema Kft. is további négy új digitális 3D-s termet alakít ki vidéken: Debrecenben, Miskolcon, Pécsett és Székesfehérvárott. „A meglévők átalakítása – ez magában foglalja a vetítőgépek és a vászon cseréjét is – darabonként 100 ezer eurós, mai árfolyamon 30 millió forintos befektetést igényel” – mondta a Világgazdaságnak Buda Andrea, a társaság marketingigazgatója.
Az új termek létjogosultságát a meglévő térhatásúakkal kapcsolatos kedvező tapasztalatok támasztják alá, illetve a direkt háromdimenziós vetítésre készített filmek elterjedése is. „A csütörtöki premier mellett közel egy tucat további 3D-s alkotást hozhatnak forgalomban hazánkban az idén” – mondta Buda Andrea, aki szerint az új technológia akkora változást hozhat a piacon, mint egykoron a színes film.
„Ennek megfelelően az új háromdimenziós alkotások az idén akár a piaci torta tíz százalékát is kihasíthatják maguknak” – véli Lovász Andrea, aki szerint az sem jelenthet ebben komoly akadályt, hogy a 3D-s filmekre drágábban válthatnak jegyet a nézők. „A 20 százalékkal magasabb jegyárat az újszerű élményért nem sajnálják kifizetni a nézők” – teszi hozzá.
Elmondása szerint a Cinema City mozik mintegy 25 százalékkal tudták növelni 2008-ban a nézőszámukat az egy évvel korábbihoz képest, bár hozzátette: ebben kiemelkedő szerepe volt, hogy tavaly 23 termes multiplexet nyitottak az Arena Plazában. Az idén is hasonlót várnak, többek közt azért, mivel egy új, 13 termes multiplexük nyílik a Budai Skála helyén épülő bevásárlóközpontban. „A Palace mozikban tavaly 5,2 millió néző volt, nagyjából ilyen eredményre számítunk az idén is” – mondta Lovász Andrea.
A terveikkel kapcsolatban elmondta: további hálózatbővítést egyelőre nem terveznek, ám folytatják a mozijaik digitális technológiával való felszerelését.
Elmondása szerint a Cinema City mozik mintegy 25 százalékkal tudták növelni 2008-ban a nézőszámukat az egy évvel korábbihoz képest, bár hozzátette: ebben kiemelkedő szerepe volt, hogy tavaly 23 termes multiplexet nyitottak az Arena Plazában. Az idén is hasonlót várnak, többek közt azért, mivel egy új, 13 termes multiplexük nyílik a Budai Skála helyén épülő bevásárlóközpontban. „A Palace mozikban tavaly 5,2 millió néző volt, nagyjából ilyen eredményre számítunk az idén is” – mondta Lovász Andrea.
A terveikkel kapcsolatban elmondta: további hálózatbővítést egyelőre nem terveznek, ám folytatják a mozijaik digitális technológiával való felszerelését.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.