BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Válságban is vonzó térségünk az autóipar számára

A gazdasági válság legnagyobb áldozatának, az autóiparnak jelenthet hosszú távú kiutat a kelet-európai terjeszkedés – állítják a piac szakértői.

Egyelőre úgy tűnik, igazuk van, a régiónkba eddig betelepült autókonszerneket ugyanis most újabb beruházók követhetik. Ugyanakkor a keletre települt társaságokat is érinti a válság, mindenhol bérbefagyasztással, elbocsátásokkal vagy rövidített műszakkal igyekeznek átvészelni a kereslet zuhanását a nemzetközi cégek. Számítások szerint az idén jó negyedével eshet a termelés a régióban, de a kis és gazdaságos autók gyártóit mégis kisebb mértékben érinti a szektor zsugorodása.

A térség attraktivitását nemcsak az adja, hogy olcsóbb a személygépkocsik előállítása, hanem az is, hogy jellemzően a kisautók gyártása települt át a régióba az utóbbi években, és ezek kereslete a magasabb kategóriájú járműveknél kisebb mértékben esik vissza. A folyamatot segítik a nyugat-európai kormányok autócserét ösztönző programjai, amelyek keretében támogatás fejében kisebb és olcsóbb autókra cserélhetik öregebb járműveiket a tulajdonosok.

A legutóbb bejelentett áttelepülők közül a Volkswagen (VW) döntötte el, hogy pozsonyi gyárába hozza új kis modelljének, az Upnak a gyártását. A beruházás várhatóan 300 millió euróba kerül a wolfsburgi központnak, de ezzel 30 százalékkal növeli a termelését az egyébként Szlovákiában már jelen lévő VW. A tervek szerint három év múlva 300 ezer jármű gurul le a pozsonyi futószalagról, a társaság reményei szerint akkor legfeljebb már csak a válság utózöngéit érezzük.

A cikk teljes terjedelmében csak előfizetőink számára elérhető. A cikket - az összes mai cikkel együtt - egy emelt díjú SMS elküldésével olvashatja el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.