A csökkenés egyik fő oka az, hogy a gazdasági válság hírére a fogyasztók visszafogták az élelmiszer és háztartási vegyi áru vásárlásaikat – derül ki a GfK Hungária legfrissebb kutatásaiból. Így a háztartások inkább kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, de jellemzően nem helyettesítik a megszokott márkáikat olcsóbb márkákkal.
2009 első két hónapjában közel 2 százalékkal maradt el a piac forintban mért forgalma az előző év azonos időszakától. Az értékbeli csökkenés mögött részben az alacsony áll, amely fékezi a forgalom összértékének növekedését – mondta el Kovács Krisztina, a GfK Hungária Consumer Tracking szektorának menedzsere.
Bár az év első három hónapjában fokozatosan emelkedő tendenciát mutat a KSH az élelmiszerek inflációs rátájának tekintetében, a márciusban mutatott 5,2 százalékos érték még mindig jóval alacsonyabb, mint a 2008-as év első három negyedévében mért 12 százalék körüli érték. „A piac csökkenésének fő oka mégis az, hogy a háztartások visszafogták az élelmiszer és háztartási vegyi áru vásárlásaikat. 2009 első két hónapjában 4,2 százalékkal csökkent a háztartások által megvásárolt napi fogyasztási cikkek mennyisége” – tette hozzá Kovács Krisztina.
A válság ellenére azonban nem indult el a fogyasztók körében a korábbi időszakoknál intenzívebb vándorlás az olcsóbb árkategóriájú termékek irányába. Évek óta megfigyelhető tendencia ugyan Magyarországon az általában alacsonyabb árszintet képviselő sajátmárkás termékek fokozatos térnyerése, de ez a tendencia nem erősödött fel az elmúlt hat hónapban.
Vagyis a válság hatására a háztartások inkább kevesebbet vásárolnak a megszokott napi fogyasztási cikkekből, de jellemzően nem helyettesítik azokat olcsóbb márkákkal.
A kereskedelmi csatornák részesedése a napi fogyasztási cikkek piacán a tavalyi év második felében tapasztalható tendenciáknak megfelelően alakult. A szupermarket csatorna erősödése folytatódott, és míg 2008 első negyedévében 17 százalékos piaci részesedéssel rendelkeztek, addig ez a szám 19 százalékra nőtt az idei első negyedévben. A hipermarket csatorna részesedése a tavalyi szinten maradt, míg a diszkontok részesedése 1 százalékponttal elmarad a tavalyi szinttől. A diszkontok részesedésének csökkenése mögött az egyes láncok eltérő teljesítménye áll.