Opel-mentés - A német kormány is beszáll
Karl Theodor zu Guttenberg miniszter szóvivője szerint a kormány hitelgarancia ajánlata akkor válik aktuálissá, ha már biztosra vehető az Opel eladása – írja a Bloomberg. A gazdasági tárca szóvivőjének tájékoztatója szerint ebben az esetben egy tröszt venné át ideiglenesen az autógyár irányítását, a kormány pedig biztosítaná a működőképességhez szükséges hitelgaranciát.
Fritz Henderson, a GM vezére azt reméli, hogy még a hónap vége előtt megállapodásra jut az anya- és a leányvállalat utóbbi értékesítéséről. A General Motors vezére tegnap úgy fogalmazott: bármilyen befektető meg kell, hogy feleljen a német kormánynak, ha az hajlandó megvásárolni az Opelt.
A GM-et és európai leányát kettős határidő szorítja: az amerikai óriásnak június elsejéig kell benyújtania a csődbírósághoz reorganizációs terveit. Angela Merkelnek és kormányának pedig a szeptember 26-i választásokig kell biztosítania az Opeltől függő 25 ezer munkahely sorsát.
Egyelőre úgy tűnik, a Fiat vagy a kanadai Magna International lehet a "befutó". A gazdasági miniszter szerint bár a Fiat ajánlata előrehaladottabb, még sok megválaszolatlan kérdés maradt. Guttenberg szerint a tranzakció akár 7 milliárd eurós állami támogatást is igényelhet. Ettől függetlenül az orosz OAO GAZ Group közölte: szívesen venne részt egy a Magnával alakítandó konzorciumban az Opel megvásárlásra. A CNN emlékeztet: Vlagyimir Putyin a múlt héten jelentette be, hogy a Magna a GAZ-t és orosz bankokat is megkeresett az Opel üzlet kapcsán.
Az Autonows szakportál olvasóinak 49 százaléka szerint a Fiat lenne az Opel legmegfelelőbb tulajdonosa, a második helyezett a Magna, 28 százalékkal. A kormány vagy a pénzügyi szektor csak a voksolók 6 százaléka szerint lenne megfelelő tulajdonos, a német kormányt pedig a résztvevők 11 százaléka választaná az Opel tulajdonosául.


