Ha az utas ezt indokoltan nem fogadja el, az iroda köteles ingyenesen haza vagy más, célországbeli helyre szállítani, az árkülönbözetet pedig visszafizetni – szögezi le az Európai Fogyasztói Központ.
Ha az utazás megkezdését követően az utazásszervező a vállalt szolgáltatás jelentős részét nem tudja teljesíteni, köteles azokat más megfelelő, hasonló értékű részszolgáltatással pótolni. Ha ennek értéke a nem teljesített szolgáltatás értékét meghaladja, a költségkülönbözet az utasra nem hárítható át. Számos esetben előfordult olyan panasz, amikor a fogyasztók a helyszínen szembesültek azzal, hogy nem a megrendelt szállást vagy szolgáltatást kapták.
Az utazási szerződések szerint a fent leírt esetben ha a helyettesítő szolgáltatást az utas indokoltan nem fogadja el, akkor az utazásszervező - amennyiben az utas erre igényt tart - köteles gondoskodni az utasnak az utazás kiinduló helyére vagy az utas által elfogadható, a célországban található más visszaérkezési helyre történő szállításáról. A hazaszállítás költségeit viselnie kell és az igénybe vett részszolgáltatások értékével csökkentett befizetett díjat is vissza kell fizetnie – olvasható az Európai Fogyasztói Központ Az utazási szerződésről és az utazási feltételekről szóló legújabb kiadványában.
Az utas kérheti a hibás teljesítés következtében felmerült kár megtérítését. Az utazásszervező felel az utazási szerződés nem vagy hibás teljesítéséből eredő károkért, kivéve ha a hibás teljesítés oka rajta kívül álló okra vezethető vissza (pl: vis major).
„A kép csak illusztráció…”
Az utazási iroda köteles a prospektusban bemutatottnak megfelelő szállást biztosítani. Ha a szállás nem egyezik pontosan a képen látottal, az irodának fel kell hívnia a figyelmet az eltérésre és arra, hogy miben különbözhet a ténylegesen elfoglalt szállás a képen látottal. Ha például egy több épületből álló szállodakomplexumról mutat egy képet, fel kell hívnia a figyelmet arra, hogy az utas esetleg egy másik, építési területen található épületben lakik majd.
Az EFK figyelmeztet arra: a kifogásokat az utas haladéktalanul jelezze az irodának. Vetessünk vagy vegyünk fel jegyzőkönyvet, melyet érdemes fotókkal illusztrálni és azt az utazási iroda képviselőjének átadni. Ha ez nem lehetséges, utastársakkal aláíratni. Amint a panaszt az utas az utazási irodának jelezte, a felelősség már az irodáé.
Fontos tudni, hogy a prospektusokra vonatkozó szabály csak a 2008. december 28-át követően készült kiadványokra vonatkozik. Ha az idei nyári prospektus esetleg még tavaly ősszel készült, továbbra is találkozhat az utas a „csak illusztráció” megjelöléssel, magyarázat nélkül, de szerződéskötéskor ekkor is tájékoztatni kell az utast.