Ezt kevesen tudják a Szegeden gyárat építő BYD-ról: még mindig egy másik kínai elektromos autó a világ kedvence, hiába üldözi fénysebességgel - nem tudja legyőzni
Rengeteg gyártó megszámlálhatatlan új modellje egyszerre zúdult rá az elmúlt egy-két évben a piacra, élénken tartva az érdeklődést, meg kell ugyanakkor jegyezni azt is, hogy az árak deflációs spirálba hajtásával, az árverseny egyre gyilkosabb mivoltával nagy nehézségeket okoztak saját maguknak a szereplők – írja Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a Facebookon.

Jelenleg egyértelműen túltelített a kínai autóipar, és ennek a helyzetnek az egészséges növekedés szempontjából mindenképpen változnia kell.
Az év első nyolc hónapjában 21 millió autó kelt el Kínában. Ez 12 százalékos növekedés a tavalyi időszakhoz képest. Egyedül augusztusban 2,9 millió autót adtak el, ami arra a hónapra nézve 16 százalék növekedést jelent 2024 augusztusához képest. A tisztán belső égésű motoros autók eladása, azaz nem a NEV kategória ebben a hónapban 13 százalékos növekedést mutatott, ami elmarad ugyan a piac ütemétől, de nem sokkal.
Tény ugyanakkor, hogy a tervek a NEV kategória folyamatos erősítését tűzik ki célul, és az intézkedéscsomagnak az idei évben az egyik legerősebb támasza a „belső égésűt villanyra” csereprogram volt. Az áramárak jelentősen alacsonyabbak Kínában, mint Európában, az elektromos autózás gombokba kerül kint.
Az év első nyolc hónapjának a 20 milliós eladásából 10 millió NEV autó volt, azaz többek között elektromos és PHEV autó. A NEV kategória 37 százalék növekedést mutatott a vizsgált időszakban.
A tisztán elektromos kategóriában az eladásokat továbbra is a kifejezetten kicsi, városi, EU-s standardoknak nem megfelelő, ugyanakkor nagyon olcsó autók kategóriája húzta. Ez nem azt jelenti, hogy más, drágább, nagyobb autóknál ne lenne nagy arányú BEV-eladás. Kijelenthető azonban, hogy minél drágább és nagyobb autókat nézünk az eladásokban, annál inkább növekszik a PHEV- vagy REV-arány is a NEV autókon belül.
A kínai autóipari vállaltok exportja jelentősen növekedett az év első nyolc hónapjában: 4,3 millió autót szállítottak külföldre, ez majdnem 14 százalékos növekedés tavalyhoz képest. Ebből a 4,3 millióból „csak” 1,5 millió volt BEV vagy PHEV. A kínai export döntő többsége belső égésű, minden híresztelés ellenére.
A Chery továbbra is uralja az exportot 800 ezer autóval. Ez 10 százaléknyi növekedés tavalyhoz képest. A BYD 130 százalékos növekedéssel van a nyomában, de „csak” 630 ezer autóval.
Ezt a küzdelmet érdemes lesz figyelni a következő években. A kínai autógyártók szövetsége szerint 2025 több mint 33 millió eladott autóval fog záródni, és mintegy fele NEV lesz.
Az USA és az EU autópiaca együtt nincs akkora, mint a kínai, és az olló ebben a tekintetben nem zárul, hanem nyílik.
Kiadós gázfröccsel debütált a Chery a tőzsdén
A magyar piacon is nagy erőkkel nyomuló kínai járműgyártó kiadós gázfröccsel indított a hongkongi tőzsdén. Miközben a Chery 1,18 milliárd dollárt, rekordösszeget kasszírozott a befektetőktől, legújabb terepjáró modellje megdöntötte a dűnemászás világcsúcsát.
Repülőrajtot vett a kínai Chery Automobile részvénye a hongkongi tőzsdén,
a kínálati sáv felső határán, 30,75 hongkongi dolláron szétkapkodott részvényekkel 11 százalékkal magasabban, 34,2 dolláron indult meg a kereskedés csütörtökön.
A kínai autóipari szereplők körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendő hongkongi börze legújabb tagja egyben idei csúcstartó is lett, hiszen az elsődleges tőzsdei bevezetés (IPO) során 1,18 milliárd amerikai dollárt szerzett a befektetőktől.
A felkínált részvénycsomagot 238-szorosan jegyezték túl, azaz most már bánhatják, miért nem árazták optimistábban a részvényt. Mindenesetre azt is szép sikerként könyvelhetik el, hogy 25,4 milliárd dolláros piaci értékükkel a Stellantis közvetlen közelébe kerültek.


