BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezt kevesen tudják a Szegeden gyárat építő BYD-ról: még mindig egy másik kínai elektromos autó a világ kedvence, hiába üldözi fénysebességgel - nem tudja legyőzni

A kínai autóipar szinte minden mutatója rendületlen növekedést jelez.

Rengeteg gyártó megszámlálhatatlan új modellje egyszerre zúdult rá az elmúlt egy-két évben a piacra, élénken tartva az érdeklődést, meg kell ugyanakkor jegyezni azt is, hogy az árak deflációs spirálba hajtásával, az árverseny egyre gyilkosabb mivoltával nagy nehézségeket okoztak saját maguknak a szereplők – írja Várkonyi Gábor autópiaci szakértő a Facebookon. 

Chery
Egyelőre nem érte be a BYD a Cheryt / Fotó: NurPhoto via AFP

Jelenleg egyértelműen túltelített a kínai autóipar, és ennek a helyzetnek az egészséges növekedés szempontjából mindenképpen változnia kell.

Az év első nyolc hónapjában 21 millió autó kelt el Kínában. Ez 12 százalékos növekedés a tavalyi időszakhoz képest. Egyedül augusztusban 2,9 millió autót adtak el, ami arra a hónapra nézve 16 százalék növekedést jelent 2024 augusztusához képest. A tisztán belső égésű motoros autók eladása, azaz nem a NEV kategória ebben a hónapban 13 százalékos növekedést mutatott, ami elmarad ugyan a piac ütemétől, de nem sokkal.

Tény ugyanakkor, hogy a tervek a NEV kategória folyamatos erősítését tűzik ki célul, és az intézkedéscsomagnak az idei évben az egyik legerősebb támasza a „belső égésűt villanyra” csereprogram volt. Az áramárak jelentősen alacsonyabbak Kínában, mint Európában, az elektromos autózás gombokba kerül kint.

Az év első nyolc hónapjának a 20 milliós eladásából 10 millió NEV autó volt, azaz többek között elektromos és PHEV autó. A NEV kategória 37 százalék növekedést mutatott a vizsgált időszakban. 

A tisztán elektromos kategóriában az eladásokat továbbra is a kifejezetten kicsi, városi, EU-s standardoknak nem megfelelő, ugyanakkor nagyon olcsó autók kategóriája húzta. Ez nem azt jelenti, hogy más, drágább, nagyobb autóknál ne lenne nagy arányú BEV-eladás. Kijelenthető azonban, hogy minél drágább és nagyobb autókat nézünk az eladásokban, annál inkább növekszik a PHEV- vagy REV-arány is a NEV autókon belül. 

A kínai autóipari vállaltok exportja jelentősen növekedett az év első nyolc hónapjában: 4,3 millió autót szállítottak külföldre, ez majdnem 14 százalékos növekedés tavalyhoz képest. Ebből a 4,3 millióból „csak” 1,5 millió volt BEV vagy PHEV. A kínai export döntő többsége belső égésű, minden híresztelés ellenére.

A Chery továbbra is uralja az exportot 800 ezer autóval. Ez 10 százaléknyi növekedés tavalyhoz képest. A BYD 130 százalékos növekedéssel van a nyomában, de „csak” 630 ezer autóval.

Ezt a küzdelmet érdemes lesz figyelni a következő években. A kínai autógyártók szövetsége szerint 2025 több mint 33 millió eladott autóval fog záródni, és mintegy fele NEV lesz.

Az USA és az EU autópiaca együtt nincs akkora, mint a kínai, és az olló ebben a tekintetben nem zárul, hanem nyílik.

 

Kiadós gázfröccsel debütált a Chery a tőzsdén 

A magyar piacon is nagy erőkkel nyomuló kínai járműgyártó kiadós gázfröccsel indított a hongkongi tőzsdén. Miközben a Chery 1,18 milliárd dollárt, rekordösszeget kasszírozott a befektetőktől, legújabb terepjáró modellje megdöntötte a dűnemászás világcsúcsát.

Repülőrajtot vett a kínai Chery Automobile részvénye a hongkongi tőzsdén, 

a kínálati sáv felső határán, 30,75 hongkongi dolláron szétkapkodott részvényekkel 11 százalékkal magasabban, 34,2 dolláron indult meg a kereskedés csütörtökön.

A kínai autóipari szereplők körében egyre nagyobb népszerűségnek örvendő hongkongi börze legújabb tagja egyben idei csúcstartó is lett, hiszen az elsődleges tőzsdei bevezetés (IPO) során 1,18 milliárd amerikai dollárt szerzett a befektetőktől.

A felkínált részvénycsomagot 238-szorosan jegyezték túl, azaz most már bánhatják, miért nem árazták optimistábban a részvényt. Mindenesetre azt is szép sikerként könyvelhetik el, hogy 25,4 milliárd dolláros piaci értékükkel a Stellantis közvetlen közelébe kerültek. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.