Bekövetkezett az, amit már régóta várt a piac: a szlovák SkyEurope fizetésképtelenséget jelentett és csődvédelembe menekült. A diszkont-légitársaság tegnapi közleménye szerint az illetékes szlovák bíróság megindította a SkyEurope Airlines a. s. átszervezését célzó eljárást. Ez az első bukás a jelentős közép-európai diszkontcégek körében.
A társaság szerint az eljárás védelmet biztosít a hitelezőkkel szemben, és nagyban hasonlít az amerikai csődtörvény 11. fejezetében leírt, Chapter 11 néven ismert reorganizációs csődvédelemhez. Ezt a megoldást jellemzően akkor választják bajba jutott cégek, ha bíznak abban, hogy az újjászervezést követően folytatni tudják tevékenységüket.
A vállalat szerint az átszervezés ügyében végzett hivatalos szakértői vizsgálat kedvező eredményt hozott.
A pozsonyi központú légitársaság a 2008-as üzleti évet minden korábbinál nagyobb, kis híján kétmilliárd koronás veszteséggel zárta. Az idei első negyedben 31,9 millió euró adózás utáni veszteséget szenvedett el. Egy esztendővel korábban euróban számolva 28,5 millió volt a deficit. Ez év március végére a cég saját tőkéje –97,5 millió euróra fogyott a tavaly márciusi –38,6 millióról. Jason Bitter, a diszkont-légitársaság vezetője június elején bejelentette: húszmillió eurós tőkeinjekcióra van szükség. Erről három befektetői társasággal tárgyalnak, ezek közül kettő a közép-európai térségből való.
A kék-piros farkú SkyEurope 2001-ben lépett a piacra, még a magyar szépségkirálynőt is fölfestette egyik gépére, mégsem tudott elhúzni a közvetlen versenytársaktól. Négy évvel a megalapítása után debütált a tőzsdén, a tőkebevonásra mint egy falat kenyérre volt szükség a veszteség finanszírozásához. Ez meg is történt, a befektetők tulajdonképpen haladékot adtak. 2007 őszén azonban elszállt Budapestről, és átszervezéseket ígért.
A SkyEurope csődvédelmi hírének a legjobban a Wizz Air örülhet, mert ezáltal végképp megerősítheti térségi pozícióit. Közvetve az Easyjet is jól jár, mert följebb kapaszkodhat a létrán. Igaz, meg sem közelítheti az ír Ryanairt, amely a Wizz Air után a második a régióban.
A recesszió ellenére mintegy 30 százalékkal nőtt a Wizz Air forgalma az év első öt hónapjában az egy esztendővel korábbihoz képest. A társaság 2,8 millió utast szállított ez év január elseje és május 31. között a tavalyi azonos időszaki 2,15 millióval szemben. A látványos növekedés a cég szerint azt is jelzi, hogy a gazdasági válság miatt az utasoknak a korábbinál is fontosabb szempont az ár, ezért tovább nőtt a költséghatékony diszkont-légitársaságok vonzereje. Azonkívül egyre több cég választja munkatársai utaztatására a diszkontjáratokat.
A Wizz Air a megnövekedett forgalomra tekintettel a nyári akciók idejére nem emelte múlt évi árait, és új árgarancia-szolgáltatást vezetett be: ha az utas egy hasonló időben közlekedő konkurens légitársaságnál olcsóbb jegyárat talál, a Wizz Air az árkülönbség dupláját téríti meg. Új járatokat közlekedtet Madridba, Nápolyba, és újraindította a nyári slágerjáratait is: Ferihegyről Burgaszba, Korfura, Krétára, Rodoszra és Palma de Mallorcára is közlekednek repülőgépeik. A légitársaság utasainak száma tavaly 5,9 millió volt, az idei tervekben több mint 7,5 millióra számítanak. A cég tíz bázisról több mint 130 útvonalon szállítja utasait, június végén nyitja meg 11. bázisát Prágában. A flotta a múlt héten bővült még egy új Airbus A320-as típusú repülőgéppel, ezzel 24-re emelkedett a Wizz Air gépeinek száma.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.