BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Digitalizáció: nem tudnak róla

Viszonylag tájékozatlannak mondható a magyar lakosság a digitális átállással kapcsolatban – derül ki a Szonda Ipsos májusban végzett, a héten publikált kutatásából. A felmérés szerint a 18 éves és annál idősebb magyar lakosok mindössze háromötöde értesült arról, hogy a hagyományos földfelszíni analóg műsorszórást néhány éven belül megszüntetik, és a helyét a digitális terjesztés veszi át. Különösen alacsony az átállás tényével tisztában lévők aránya abban a felnőtt lakosság mintegy ötödét kitevő rétegben, amely a digitalizáció tulajdonképpeni célcsoportja: a hagyományos tető- vagy szobaantennák tulajdonosai körében. Ebben a csoportban alig 44 százalék felelt úgy, hogy már értesült az átállásról.

A Nemzeti Hírközlési Hatóság tavaly márciusban írt ki pályázatot öt digitális földi televíziós (és egy rádiós) műsorszóró-hálózat üzemeltetésére; a tendert az Antenna Hungária nyerte meg. A MinDigTV szolgáltatás a múlt év decemberében indult el; szabadon fogható csatornakínálatában immáron az RTL Klub, a TV2, a Duna TV és a Duna II Autonómia érhető el (a Magyar Televízió két csatornájának bekerülése elől a minap hárult el az utolsó akadály), emellett az ATV és a Hír TV kódolt formában hozzáférhető. A MinDigTV szolgáltatásnál a műsorszórás jelenleg három telephelyről (Budapest, Kabhegy, Szentes) történik, így a magyar lakosság közel 60 százaléka számára elérhető. A hálózat azonban újabb és újabb telephelyekkel bővül, s a szolgáltatás lefedettsége is egyre nagyobb lesz. A teljes átállásnak 2012-ig kell megtörténnie.

Az átállással ugyanakkor a jelenlegi földfelszíni eszközök (tető- vagy szobaantennák) alkalmatlanná válnak a digitális adások vételére. Ezért az említett 20 százalék súlyú csoportnak mindenképp be kell szereznie egy jelátalakító készüléket (set-top box) vagy egy azzal ellátott televíziót (IDTV).

A felmérésből az is kiderül: a tető- vagy szobaantennával tévézők azon csoportjában, amely értesült a digitális átállásról, mindössze hat százaléknak van jelenleg olyan eszköze, amelynek segítségével 2012 után is tudja nézni a földi sugárzású csatornákat. Akiknek nincs ilyen eszközük, azoknak a körében látszólag nagy volt a bizonytalanság a jövőt illetően: minden negyedik válaszadó volt tanácstalan a tekintetben, hogy a digitális földfelszíni jelek vételéhez be kell-e szereznie valamilyen eszközt az átállás után, vagy minden maradhat úgy, ahogy van. VG

Idősek, iskolázatlanok, szegények

Az átlag felett reprezentáltak az időskorúak (és ebből következően a nyugdíjasok, az özvegyek, az egyszemélyes háztartásban élők), az alacsonyan kvalifikáltak, a községekben élők, valamint az alacsony társadalmi státusúak abban a csoportban, amelynek kizárólag hagyományos tető- vagy szobaantennája van.

Emellett e csoport tagjaira kevésbé jellemző az infokommunikációs eszközökkel, valamint az egyéb vagyontárgyakkal való ellátottság is. Hasonlóképpen, az internetpenetráció szintén lényegesen átlag alatti mértékű ebben a körben – olvasható a Szonda Ipsos által májusban készített felmérésben.

Emellett e csoport tagjaira kevésbé jellemző az infokommunikációs eszközökkel, valamint az egyéb vagyontárgyakkal való ellátottság is. Hasonlóképpen, az internetpenetráció szintén lényegesen átlag alatti mértékű ebben a körben – olvasható a Szonda Ipsos által májusban készített felmérésben.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.