BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Egy lehetséges kiút

Az utóbbi években az tapasztalható, hogy a hazai közepes és nagyvállalatok által meghirdetett belföldi és nemzetközi fuvarozási, szállítmányozási tenderek, és így az azt megelőző logisztikai szaktanácsadások rendre kudarcot vallanak – véli Karmazin György, a BI-KA Kft. tulajdonos-ügyvezetője, a Magyar Logisztikai Beszerzési és Készletezési Társaság elnökségi tagja. A logisztikai szaktanácsadási, illetve tenderezési folyamatok során egyre gyakrabban az derül ki, hogy ha a tendert kiíró vállalat nem „nyúl” hozzá a beszerzési, tárolási, készletezési, értékesítési rendszeréhez, illetve nem változtat a vállalat szervezetén belül kialakult hagyományos szállítási osztályok tevékenységén, akkor az új szolgáltatók megjelenése és esetleges bevonása nem elegendő ahhoz, hogy jelentősebb költségcsökkentést érjenek el. A tendereztetési eljárás ezért szükségszerűen kudarcot vall – fogalmaz a szakember.

Szólt arról, hogy a rendszerváltást követően át-, illetve kialakult, és azóta is az optimumra törekvő, többnyire alacsony szolgáltatási díjjal szerződtetett, kisvállalkozók bevonásával működtetett, kiforrott rendszerek elérték a költségminimumot. Ebben külső szolgáltatóként megjelenni és versenyezni nem érdemes. A tenderkiírás előkészítéséhez logisztikai szakértői tevékenységet ajánlani, vagy a tenderen szolgáltatóként elindulni pedig csak akkor van értelme, ha a megbízó vállalat a fuvarozási, szállítmányozási folyamatain túl a beszerzési, raktározási, készletezési, értékesítési rendszerét is átalakítja, illetve megváltoztatja a vállalaton belüli szállítási osztály munkafolyamatait. Fontos elvárnia és elfogadnia azt, hogy az új és költséghatékonyabb folyamatok kialakításakor szükségszerű az innovatív logisztikai megoldások alkalmazása. Ezt a tendereztető vállalatnak is támogatnia kell, és a meglévő nyilvántartásaiban rendelkezésre kell állnia a munkafolyamatok megkezdéséhez és elemzéséhez szükséges, rendszerként kezelt információknak.

A vállalatok számára az előbbi következtetés tanulságként is szolgálhat – mondja a szakember. Vagyis ha új logisztikai megoldásokkal és új szolgáltatók bevonásával jelentősebb logisztikai költségmegtakarítást akarnak elérni, akkor az adott vállalat beszerzési, tárolási, készletezési, értékesítési rendszerét is komplexen meg kell vizsgáltatniuk, és csak ezek együttes változtatásával lehet jó javaslatot tenni az új, vélhetően költséghatékonyabb és optimálisabb logisztikai rendszer tendereztetésére és kialakítására. Ebben az újragondolásban a megrendelő vállalatok és a külső logisztikai szolgáltatók között – akár tanácsadóként, akár új szolgáltatóként jelennek meg – közös gondolkodásra, kooperációra, illetve az együttműködés szorosabbra fűzésére van szükség. Karmazin György szerint a válságból ez is az egyik kiút lehet!

A javasolt folyamatok támogatására és komplex szolgáltatások végzésére a hazai fuvarozói, szállítmányozói kis- és középvállalkozók még nem készültek fel – véli a szakember. Kérdés azonban, hogy a jövőben melyik utat válasszák a cégek: nem hozzányúlva a vállalati folyamatokhoz, a fuvarozó-szállítmányozó kkv-k, folytatják az árcsökkentési ajánlati versenyt (várhatóan ez egyre több cég számára csak rövid távú megoldást fog eredményezni), vagy egy közepes-nagy logisztikai szolgáltató vagy tanácsadó által újratervezett, hatékonyabb ellátási láncban alvállalkozóként vállalnak hosszabb távra szóló szerepet.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek