Élelmiszer-kereskedelmi láncok - Lesújtó a kép fogyasztóvédelmi szempontból
A Tudatos Vásárlók Egyesülete (TVE) Cégmérce szempontjai alapján a legjobb, legetikusabb márka a Reál és a G’Roby lett, bár pontszámaik alapján ezeknek a cégeknek is csak közepes az etikai, környezeti teljesítményük. Az etikus, felelős szupermarketek rangsorában a legkevesebb pontot a Tesco, a Lidl és az Aldi kapta.
A cégek társadalmi teljesítménye kapcsán merültek fel a legsúlyosabb problémák. A TVE szerint a cégek jelentős része rendszeresen megtéveszti a fogyasztókat, figyelmen kívül hagyja a minőségi vagy higiéniai előírásokat, munkaügyi vétségeket követ el. A törvénysértések sokszor ráadásul a hatósági szankciók ellenére is megismétlődnek.
Mint írják, a Csemege-Match, a Lidl, a Penny Market, Spar és a Tesco az utóbbi években több tucat esetben sértették meg a törvényeket. Gyakori, hogy egy üzlet tévesen tünteti fel az árat, romlott vagy rossz minőségű terméket tart a polcon, vagy megtévesztő információkat használ a reklámokban. A fentieken kívül is számos lánc többszörös visszaesőnek számít.
A Tescóra magyarországi működése során a hatóságok több mint 370 millió forint bírságot szabtak ki, de jelentős büntetést kapott az Auchan, a Spar, a Metro és a Cora is. Rendszeresek a munkavállalók rovására elkövetett szabálytalanságok is, ami főleg a munkaidő, illetve a szabadságolások terén jelentkezik. A cégek szinte mindegyikét elmarasztalta már az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség.
Az Auchant és a Tescót egyéb munkavállalói jogok, illetve az egyenlő bánásmód elvének megsértése miatt is elmarasztalták. A Tesco például származása miatt nem akart felvenni egy roma jelentkezőt. A láncok többségének honlapján nincs magyar nyelvű etikai kódex, a legtöbben a TVE megkeresésére sem válaszoltak.
A teljes táblázatot megtekintheti itt


