Kínai lett az év üzletembere
Néhány éven belül a világ első számú autóablak-gyártójává kívánja tenni cégét Cao Dewang, az Ernst & Young által szervezett Az év üzletembere (World Entrepreneur of the Year) választás nemzetközi fordulójának idei nyertese. A Fuyao Glass Industry Group elnöke röviddel a szombat esti monte-carlói díjátadás előtt nyilatkozott a Világgazdaságnak.
Az 1985-ben alapított Fuyao ma a kínai autóipar által felhasznált üvegtermékek több mint ötven százalékát biztosítja, és világszinten az iparág negyedik legnagyobb szereplőjének számít. Vevői közé tartozik a világ nyolc legnagyobb autógyártója, és az Egyesült Államoktól Németországig, Japántól Olaszországig, Dél-Koreától Brazíliáig számos országban végez kereskedelmi vagy gyártói tevékenységet. (Magyarországon vagy más kelet-közép-európai államokban egyelőre nem tervezi megjelenését.)
Cao Dewang szerint a mostani válság minden bizonnyal változásokat okoz a világ autóiparában, de bízik abban, hogy cége meghatározó partnerei – közöttük a General Motors – túlélik a krízist. Maga a Fuyao pedig megerősödve kerülhet ki az iparágat megrengető viharból – véli a kínai üzletember. Már korábban, a kínai piacot ellátva hozzászoktak ugyanis ahhoz, hogy sokféle terméket gyártsanak, viszonylag kis szériában, így most a versenytársaknál rugalmasabban tudják követni a gyorsan változó igényeket.
A World Entrepreneur of the Year választás zsűrijét alkotó üzletembereknek természetesen nem volt könnyű dolguk, és értesüléseink szerint a korábbi évekéinél hevesebb viták után sikerült dönteniük. A döntőbe jutott 43 országgyőztes között akadt, akinek a vállalkozása néhány millió euró éves forgalmat bonyolított le, de több tízmilliárdos volumenű cégek is felvonultak. A mezőnyben szerepelt többek között a Linux operációs rendszerek piaci forgalmazását sikerre vivő amerikai Red Hat elnöke, Matthew Szulik, a Drogerie Markt-láncot alapító német Götz W. Werner, továbbá A. K. Nathan, a Burj Dubai és más felhőkarcolók építőjeként ismert malajziai Eversendai Corporation ügyvezetője. Magyarországot Gerendai Károly, a Sziget Kulturális Menedzser Iroda Kft. alapító-ügyvezetője képviselte a háromnapos monte-carlói rendezvényen, amelynek a házigazdája James Turley, az Ernst & Young globális elnök-vezérigazgatója volt.
Christer Ericsson zsűrielnök szerint nem csak az szólt Cao Dewang mellett, hogy cége fejlődése mintegy megtestesítette az ipari termékek importőréből a „világ műhelyévé” vált kínai gazdaság utóbbi negyedszázados történetét. A kínai üzletember országa vállalati kultúrájának a fejlesztése terén is meghatározó szerepet játszott azzal, hogy az elsők között alakította cégét tőzsdei részvénytársasággá, illetve vezette be a független igazgatósági tagok intézményét. A társadalmi felelősségvállalás terén is igyekszik meghonosítani a távol-keleti országban a nyugati mintákat. Tavaly bő 15 millió eurónak megfelelő összeget adományozott a szecsuáni földrengés károsultjainak, ez év márciusában pedig a szárazföldi Kínában rekordösszeget jelentő, 372 millió euró értékű adománnyal (ez a Fuyaóban meglévő részesedése 58,8 százalékát jelenti) létrehozott egy jótékonysági alapítványt. Mint kérdésünkre kifejtette, az alapítvány egyrészt felnőttoktatási projekteket, másrészt humanitárius akciókat, harmadrészt buddhista vallási célokat kíván támogatni.


