Világméretekben a vártnál kisebb mértékben csökkent a személyi számítógépek eladása ez év második negyedében. Az IDC piackutató eredetileg 6,3 százalékos visszaeséssel számolt erre az időszakra, de végül éves összevetésben csupán 3,1-es lett az elmaradás. A globális piac hajtómotorja már több éve a hordozható gépek szegmense, ez ma már nemcsak a fejlett piacok, hanem a fejlődő térségek jellemzőjévé is vált – áll az amerikai elemzőcég jelentésében.
Az IDC szakértői szerint a világméretekben már javuló tendenciák az év második felében tovább erősödhetnek. Ebben az otthoni felhasználói kör növekvő kereslete dominál majd, nem pedig a szállítók időről időre jelentkező készletkiegyenlítő praktikái. Ismét megjelennek a piacon a céges felhasználók, elsőként a bankok, sőt talán az autóipar is, a kereskedelem viszont továbbra is óvatos marad IT-költései tekintetében. A márkák többsége az év második felére időzíti az új termékvonal piacra vitelét, meglovagolva a hagyományosan erősebb szezont, amelyet egyfelől az iskolakezdés, s néhány héttel később a karácsonyi vásárlási láz szokott fellendíteni. Ebbe most negatív előjellel belejátszik ugyan a válság, de a piacok egy jelentős részén a makrogazdasági folyamatok kedvező irányba váltanak, erre alapozva is optimistább a piackutató.
Magyarországon ez év második negyedében sem javult a helyzet a PC-piacon, sőt, minden termékkategóriában két számjegyű volt a visszaesés – válaszolta lapunk érdeklődésére Fauszt Gábor, az IDC magyarországi elemzője. Az asztali PC-k eladása darabszámban 30, a notebookoké 10, míg a szervereké ugyancsak 30 százalékkal maradt el az egy évvel korábbi mutatóktól, a teljes piac 17 százalékos visszaesést mutat. Az asztali gépek szegmensében folytatódik a gyártói konszolidáció. Két domináns márka, a HP és a Dell fedi le a teljes piac 56 százalékát, rajtuk kívül néhány hazai összeszerelő teremti elő a kínálat zömét.
A szerverek piacát a céges megrendelések határozzák meg. A válság hatására Magyarországon is komoly költségvisszafogás jellemezte a vállalatokat, így nem véletlen a közel egyharmados visszaesés. Ezen belül azonban jellemzően inkább a kisebb teljesítményű szerverek értékesítése csökkent, a nagy gépeket alkalmazó nagyvállalatok ezen kevésbé spóroltak. A hordozható gépek piacát a netbookok előretörése jellemzi, az internetezésre és levelezésre kifejlesztett mini notebookok alig több mint egy évvel a megjelenésük után már a magyarországi laptopértékesítés 20-25 százalékát adják.
Ha már az értékesítésnél tartunk, jelentős átrendeződés figyelhető meg a PC-kiskereskedelemben. A piacot egyértelműen a nagy elektronikai láncok uralják, ezek azok, amelyek a forgóeszközhitel-hiányos időszakban is képesek a készleteket finanszírozni. A kisebb kereskedések rovására egyre jobban hódít az online forma is, a PC-k egy részét már webboltban vásároljuk – mondja Fauszt Gábor. A júliusi áfaemelés egyelőre alig érezteti hatását az árakban. A gyártók szándékaik ellenére nem tudták ezt teljes mértékben beépíteni az árakba, akkora a verseny.
A hazai PC-piac ötös fogata az elmúlt negyedévben némileg átrendeződött, az áprilistól Fujitsuként működő Fujitsu-Siemens helyét az IBM örökébe lépett Lenovo vette át. A vezető hazai PC-márkák közé így a HP, az Acer, az Asus, a Toshiba és a Lenovo tartozott az idei második negyedben.
Ami a további kilátásokat illeti, Fauszt Gábor jelezte: a következő három hónapot már nálunk is az iskolakezdés, a távol-keleti szállítóknál pedig a karácsonyra való előkészülettel összefüggő készletgyarapítás határozza meg. Az elemző azonban a jövő év vége előtt nem vár lényeges élénkülést a magyarországi PC-piacon.
A megkérdezettek 38 százaléka főként élő tévéadásokat követne a laptopján, 52 százalékuk komolyabb számítógépes játékokat játszana rajtuk, 49 százalékuk videót is szerkesztene velük, míg közel kétharmaduk a saját készítésű fotókat is ezeken a gépeken finomítaná.
A megkérdezettek 38 százaléka főként élő tévéadásokat követne a laptopján, 52 százalékuk komolyabb számítógépes játékokat játszana rajtuk, 49 százalékuk videót is szerkesztene velük, míg közel kétharmaduk a saját készítésű fotókat is ezeken a gépeken finomítaná.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.