Cégvilág

Játék kábeltévé csatornákkal - Mit tehet az ügyfél?

A UPC nemrégiben módosította analóg kábeltelevíziós programcsomagjait, amelyekből többek között a Mezzo csatorna is kikerült. A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint a csomagok átalakítását a gazdasági körülmények befolyásolják. Kérdés, hogy mit tehet a fogyasztó, ha úgy véli, már nem azt a szolgáltatást kapja, amire előfizetett?

Július elején meglepetés érhette a UPC analóg televíziós csomagjainak előfizetőit: a Mezzo komolyzenei csatorna ekkortól nem fogható. A cég korábbi közlése szerint a változás oka, hogy új megállapodás született a jogokkal rendelkező Lagardere Networks és a UPC között. Ennek értelmében a Mezzo a továbbiakban kizárólag a szolgáltató digitális programcsomagjaiban található meg.

Az ügyben szerettük volna megszólaltatni a szolgáltatót, de a cég többszöri megkeresésünkre sem reagált. A UPC szóvivője, Szűcs László korábban a zene.hu-nak adott nyilatkozatában úgy fogalmazott: a lépés eredményeképpen már országszerte elérhető a Mezzo, a digitális csomagokra jelenleg mintegy 400 ezer háztartás fizet elő, így a csatornát többen nézhetik, mint korábban.

A Magyar Kábelkommunikációs Szövetség elnöke szerint a szolgáltatók általában nem szeretik a csomagok átalakítását, ha ez mégis megtörténik, annak oka elsősorban a műsorkészítők által diktált ár változása (azaz emelkedése), és ennek folytán annak elszakadása a reális piaci értéktől. Kéry Ferenc szerint ha egy csatorna megfizethetetlenné válik az alacsonyabb árú csomagok előfizetői számára, szolgáltató kénytelen úgy dönteni, hogy nem terheli a csatorna műsorköltségét az adott csomag előfizetőire. Inkább helyettesíti azt egy másik, „remélhetőleg közel azonos igényeket kielégítő, de olcsóbb csatornával. Például egyik természetfilm-csatornát cseréli egy másikra, vagy egy az adott csomagban még teljesen új profilú csatornával  bővíti a kínálatot és ezzel egyidejűleg gyakran a kérdéses csatornát a magasabb díjú csomagba helyezi, ha ott jobban el tudja viselni a költségek növekedését”.

Arra a felvetésre, miszerint a szolgáltatók így próbálnák a drágább, digitális csomagok irányába terelni az ügyfeleket, Kéry Ferenc úgy válaszolt: a cégektől távol áll, hogy így presszionálják az előfizetőket. Mint fogalmazott, csoportos szolgáltatásról van szó, azaz nem lehet mindenkinek egyénileg a kedvére tenni. „Mindehhez hozzájárul, hogy a csatornák is meghatározzák: mely csomagban lehet őket egyáltalán továbbítani – szóval ebből a szempontból sem könnyű az életünk” – mondta az elnök. Kéry szerint az egyesével történő csatorna választás lenne az igazi megoldás, mely a digitális továbbítási rendszerben már elvben lehetséges, de ez annyira kockázatos üzleti modell lenne a csatornák számára, hogy –  néhány kivételtől eltekintve – nem is engedélyezik.

Mit tehet a fogyasztó ebben az esetben? Az biztos, hogy a Nemzeti Hírközlési Hatóság (NHH) ebben a kérdéskörben nem illetékes. A szervezet ugyanis a szolgáltatók esetében a törvényben meghatározott minimumfeltételek betartását, valamint az infrastrukturális szabályoknak történő megfelelést vizsgálja – mondta el Márton György, az NHH szóvivője, aki szerint ez a terület inkább a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) hatásköre.

A 2007. előtt számos versenyfelügyeleti eljárást folytatott le, amelyekben a kábeltelevíziós szolgáltatók csomagösszetétel változtatásait, mint gazdasági erőfölénnyel való visszaélés gyanúját felvető magatartásokat vizsgálta – mondta el Dudra Attila, a GVH Hálózatos Ágazatok Irodája vizsgáló főtanácsosa. Hozzátette: az ilyen ügyek lényegében „kikoptak”, miután 2006-2007-től a kiskereskedelmi műsorterjesztési verseny élénkülni kezdett az új előfizetéses műholdas szolgáltatások (mint a DigiTv) és az IPTV szolgáltatások megjelenésével. Így jelenleg már vélhetően a gazdasági erőfölényes helyzet hiánya miatt nem valószínű, hogy ilyen eljárás keretében a GVH vizsgálná a kábeltelevíziós szolgáltatók csomagösszetétel változtatásait.

A UPC július 26-tól érvényes Általános Szerződési Feltételeiből
A szolgáltató egyoldalú módosítási joga

Lényeges változásnak minősül, ha az előfizetői igények, a jelszolgáltatás körülményei és egyéb érdekek, körülmények figyelembe vételével a programválaszték, a programcsomagok száma, összeállítása módosul az előfizetői igényeket felmérő piackutatás, valamint a műsordíjak gazdasági hatása és a műsorok minőségi jellemző adatainak összevetése alapján.

A Szolgáltató az Előfizetőt a módosítás hatálybalépését megelőzően legalább 30 (harminc) nappal köteles értesíteni az ASZF 18.2.1 pontja alapján, az alábbi tartalommal:
a) pontos utalás az ÁSZF módosított rendelkezéseire
b) a módosítások lényegének rövid leírása
c) a módosítások hatálybalépésének időpontja
d) a módosított és közzétett ÁSZF elérhetősége
e) a módosítás indokolása
f) az előfizetőt az egyoldalú módosításra tekintettel megillető jogosítványok

Az Előfizetőt az ÁSZF egyoldalú módosítása esetén megillető jogok

Az Előfizető jogosult a módosítás tárgyában megküldött értesítés kézhezvételét, illetőleg a közlemény megjelenését követő 8 napon belül az Előfizetői Szerződés azonnali hatályú felmondására.

Amennyiben a módosítás az Előfizető számára hátrányos rendelkezéseket tartalmaz, az Előfizető az értesítés kézhezvételétől, illetőleg a közlemény megjelenésétől számított 15 napon belül további jogkövetkezmények nélkül jogosult – azonnali hatállyal – felmondani az Előfizetői Szerződést.

Amennyiben az Előfizető az egyedi Előfizetői Szerződésben kötelezettséget vállalt arra, hogy a Szolgáltatást meghatározott időtartamig, az ebből eredő kedvezményekért veszi igénybe, (hűség szerződés) úgy az Előfizető a Szerződést csak akkor mondhatja fel, ha a módosítás az általa igénybe vett kedvezményeket kedvezőtlenül érinti.

kábeltévé csatorna kábelszolgáltató GVH NHH
Kapcsolódó cikkek