KUTATÁS. Vajon tényleg öszszehozza az embereket a közösségi média forradalma, vagy épp ellenkezőleg, csak tovább mélyíti a rasszok és osztályok közötti szakadékot? Bár sokan azt vallják, hogy az internet összekovácsol, Dana Boyd, a Microsoft Research New England közösségi oldalakat kutató szakértője azt állítja: ez csak önámítás. Boyd a Facebook és a MySpace látogatóinak összetételét elemezte, úgy, hogy elsősorban a tinédzser felhasználók körében végzett kutatásokat. Az eredményekről egy minapi New York-i konferencián adott számot.
A 2006–07-ben készült felmérések szerint a felsőbb osztályokhoz tartozó, főiskolai tanulmányokra készülő fehér gimnazisták voltak azok, akik főleg a Facebookot használták. A kevésbé minőségi oktatásban részesülő, nem fehér bőrű diákok körében viszont a MySpace bizonyult népszerűbbnek. Boyd a „jó öreg osztályarroganciára” hívta fel a figyelmet: kiderült, hogy a facebookos fiataloknak nem kell sok, hogy leereszkedően szóljanak a MySpace-t használó társaikról.
Bár a kutatás óta eltelt időszakban újabb robbanás következett be a közösségi médiában, a legfrissebb, 2008 decemberében készült elemzések szintén megerősítették a Boyd által tapasztaltakat. A Pew Internet and American Life Project által készített tanulmány szerint a Facebook felhasználói körében nagyobb a diplomás férfiak aránya, míg a MySpace-t elsősorban főiskolai végzettség nélküli fekete vagy hispán nők látogatják.
A neves Northwestern Egyetem kutatója, Eszter Hargittai is a társadalmi különbségek megmerevedését mutatta ki 2007-ben és 2009-ben végzett összehasonlító kutatásai alapján. A spanyol ajkú közösséghez tartozók feltűnően távol maradtak a Facebooktól, és inkább a MySpace-t látogatták, míg a fehér, az afroamerikai és az ázsiai közösség 80 százaléknál is nagyobb hányadban a Facebookot részesítette előnyben. Adatai alapján a MySpace 57, illetve 58 százalékos arányban volt népszerű a fehér és a fekete bőrűek körében, az ázsiai származásúaknál viszont csak 39 százalékot ért el.
A kutatás társadalmi-gazdasági különbségeket is felfedett: a Facebook felhasználóinak szülei nagyobb arányban tartoztak a magasabban képzett társadalmi rétegekhez, mint a MySpace tagjainak a szülei. A két év különbséggel elvégzett felmérések eredményeiben nem mutattak ki jelentős eltérést.
Miért bukkannak fel ebben a szférában is a társadalmi különbségek? „Talán azért, mert az emberek arra használják ezeket a portálokat, hogy olyanokkal kapcsolódjanak össze, akiket már ismernek. És az embereknek általában olyan barátaik vannak, mint ők maguk” – fejtette ki a Northwestern Egyetem kutatója. MTI-Eco, VG
Utóbbi ráadásul azóta tovább növelte előnyét, és ez év áprilisában látogatottsága már majdnem a háromszorosa volt az előbbiének.
Míg a MySpace oldalain a Nielsen piackutató adatai szerint a negyedik hónapban valamivel kevesebb mint 5 milliárd percet töltöttek el a felhasználók, a Facebookéin már csaknem 14 milliárdnyit.
De jönnek fel a kisebb közösségi site-ok is, a Bloggeren már 580, a Tagged.com oldalon 328, a Twitteren pedig 300 millió percnyi időt szörföztek a felhasználók áprilisban.
Utóbbi ráadásul azóta tovább növelte előnyét, és ez év áprilisában látogatottsága már majdnem a háromszorosa volt az előbbiének.
Míg a MySpace oldalain a Nielsen piackutató adatai szerint a negyedik hónapban valamivel kevesebb mint 5 milliárd percet töltöttek el a felhasználók, a Facebookéin már csaknem 14 milliárdnyit.
De jönnek fel a kisebb közösségi site-ok is, a Bloggeren már 580, a Tagged.com oldalon 328, a Twitteren pedig 300 millió percnyi időt szörföztek a felhasználók áprilisban.
-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.