BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Új utakat keres a borpiac

Egyre több borászat alakított ki az utóbbi években olyan kisméretű tárolókat, amelyek az értékesebb nedűk szakszerű elhelyezését teszik lehetővé ügyfeleik számára. A bortrezorokat általában a borászat már meglévő pincéjének fejlesztésével, bővítésével alakítják ki, és éves bérleti díj fejében vehetők igénybe. A fizetendő összeg az adott gazdaság boraiból – konstrukciótól függő mértékben – többnyire levásárolható. Az így megszerzett értékesebb nedűket a bérlők helyben, saját trezorjaikban helyezhetik el, ezzel elkerülhetik a szállításból és a nem megfelelő tárolási körülményekből fakadó kellemetlenségeket.

Az egyes pincészetek marketingstratégiájában meglehetősen eltérő a bortrezorok szerepe. „Pincészetünk trezorjai kezdetben a meglévő ügyfélkörünk igényeit szolgálják majd ki, később pedig új ügyfeleket is magunkhoz kívánunk vonzani vele” – mondta lapunknak Thummerer Éva, a Thummerer Pincészet turisztikai felelőse, aki az Egri borvidéken egy több mint tízezer palack befogadására képes bortrezort készül megnyitni a közeljövőben. A pincészet vendégköre évente visszajáró borbarátokból áll, akik ennek a néhány milliós beruházásnak köszönhetően mostantól még otthonosabban érezhetik magukat saját boraik társaságában. „Az igényes borfogyasztás térnyerésével megérett az idő arra, hogy egyre több hasonló beruházás történjen meg Magyarországon” – véli Thummerer Éva.

A Villányi borvidéken, ahol összesen mintegy 150 ezer darabos tárolókapacitás áll rendelkezésre, fontos kereskedelmi funkciójuk van a trezoroknak. Az ötvenezer helyet biztosítani tudó Polgár Pincészetnél tízéves bérleti szerződésre van lehetőség. A két és fél millió forintos bérleti díj ellenében évente nyolcvan palack Polgár-bor kerül a bérlő trezorjába, tehát a lejáratkor egy évtized reprezentatív bortermésével rendelkezhet a bérlő. A pincészet a külföldön igen elterjedt előjegyzéses kereskedés felé tette meg az első lépést.

„Ezzel a konstrukcióval a termelő évekkel előre számolhat biztos bevétellel, a vásárló pedig a normál kereskedelmi áraknál jóval olcsóbban jut hozzá kedvenc minőségi borához” – értékelte lapunknak a modell előnyeit Sipos László marketingmenedzser. „Figyelemre méltó, hogy jellemzően azok a pincészetek alakítanak ki trezort, amelyek jelentős borturisztikai szerepet vállalnak, s törzsvásárlói körük van” – mondja Szabó Borbála, a Magyar Bormarketing Kht. belföldi programigazgatója.

Ezek a vállalkozások ismerték fel először, hogy a tudatos fogyasztók egyre nagyobb igényt tartanak a borhoz kötődő szolgáltatásokra. A szakember szerint míg a 90-es évek közepén-végén túlnyomórészt cégek béreltek pincetárhelyeket, ma már sok magánszemély is él ezzel a lehetőséggel. Bár a legtöbb pincészet még mindig marketinglufinak tartja a trezorszolgáltatást, Szabó Borbála úgy véli, hosszabb távon egyre többen belátják majd, hogy a borkedvelők megszólításának és megtartásának egyik hatékony eszközéről van szó. Mi sem bizonyítja ezt jobban, mint hogy a pincék mellett néhány kereskedő is nyitott már trezort.



Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.