Információink szerint az orosz társaság kész részt venni az E.On által kiírt, illetve kiírandó tárolókapacitás-tenderen, de bérelne tőle a zsanai többletkapacitásból is, ha arra nem vonatkozna a pályáztatási kötelezettség. Nyitott minden olyan megoldásra, amelyet a jogszabályok lehetővé tesznek. Ennek alapján feltehető, hogy nem utasítana el egy olyan swapüzletet sem, amelyben a „nevére írnák” a megállapított mennyiségű, Magyarországon tárolt E.On-tulajdonú gázt, cserébe pedig például Baumgartennél biztosítana gázt a partnerének. Arra törekszik ugyanis, hogy a nagy európai gáztranzitvezetékek mentén számos kisebb gáztartalékot hozzon létre vevői biztonságos kiszolgálása érdekében.
„A múlt pénteken 38 millió köbméter tárolókapacitást hirdettünk meg, nemsokára sor kerül újabb 90 millióra” – közölte lapunkkal Kutas István, az E.On Földgáz szóvivője. Az üzletszabályzata szerint cége az összes szabad kapacitását szabályozott piaci tarifával hirdeti meg, arra a mennyiségre pedig aukciót hirdet, azaz versenypiaci áran adja el, amelyre többletigény jelenkezett. Az E.Onnak a zsanai bővítés lezárultával, várhatóan szeptembertől 600 millió köbméterrel nő a tárolókapacitása.
Ismert, hogy az orosz társaság a Mol Nyrt.-vel Pusztaföldvár térségében egy 1,3 milliárd köbméter kapacitású gáztároló létrehozására készül. A beruházásra, a kivitelezésre és az üzemeltetésre 50-50 százalékos vegyes vállalatot kívánnak alapítani, úgy tudjuk, az új cég az év végéig létrejöhet. Becslések szerint a tároló létesítése akár három évet is igénybe vehet, az előzetes tanulmányok készülnek. A pusztaföldvári projekt ötlete a tervek szerint Magyarországot is átszelő Déli Áramlat gázvezeték kapcsán merült fel. Ugyanakkor a tárolóra a Déli Áramlat nélkül is szükség van, hiszen az további eszköze lehet a hazai gázfogyasztók zökkenőmentes kiszolgálásának.
A Déli Áramlat orosz gázt hozna Európába, többek között Magyarországon át. A beruházásokhoz szükséges tanulmányok azonban még nem készültek el – a hazai szakaszon a Mol–Gazprom-tulajdonú Sep Co. Kft. dolgozik –, vagyis egyelőre sem beruházási döntés, sem végleges nyomvonalterv nincs. Ugyanakkor úgy tudjuk, hogy a szomszédos Horvátország és Szlovénia is szívesen átvállalná a tranzit-ország szerepét Szerbia irányába, amelyet az előkészületek alapján Magyarország vél a sajátjának. Arról, hogy végül merre vezet majd a cső, vélhetőleg nem az érintett vállalatok fellépése, hanem az adott országok politikusainak manőverezése dönt. „Szélső esetben Magyarország új tranzitvezeték nélkül marad, mert a Déli Áramlat elkerüli, a Nabucco pedig meg sem épül” – hívták fel lapunk figyelmét szakmai körökből.
A mintegy 8,6 milliárd euróba kerülő vezeték építése 2010 novemberében indul, maximális éves szállítókapacitása 63 mil-
liárd köbméter lesz.
A földrészen továbbra is Németország volt a legnagyobb vevője, míg Magyarország a hatodik. A Gazp-rom öt európai országban tárol gázt. 2008-ban összesen 4,4 milliárd köbméternyi tárolt be az orosz határokon kívül, a legtöbbet Lettországban.
A földrészen továbbra is Németország volt a legnagyobb vevője, míg Magyarország a hatodik. A Gazp-rom öt európai országban tárol gázt. 2008-ban összesen 4,4 milliárd köbméternyi tárolt be az orosz határokon kívül, a legtöbbet Lettországban. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.