A globális recessziót a légi közlekedés is megszenvedi, e tekintetben Közép-Európa klasszikus üzleti modellben működő légitársaságai sem lógnak ki a sorból: mindegyik jelentős utas- és bevételcsökkenésről számol be, a legtöbbnél mostanában kezdik az elbocsátások felpörgetését – készülve a nagyon nehéz téli időszakra.
A vergődő lengyel LOT áll a legrosszabbul. Elnöke, Sebastian Mikosz arról tájékoztatta a sajtót, hogy tavaly 733 millió zlotyra nőtt a veszteség. Ennek több mint felét azért szenvedte el a cég, mert nem volt képes kivédeni a múlt év elején még az egekben lévő üzemanyagár hatásait. Az adósság egy részét az idén sikerült átütemezni, de a veszteséget nem tudták lefaragni, hiába fogtak hozzá a takarékossági programhoz. Az elnök bejelentette, hogy augusztus második felében kiválasztják a jövőre tervezett tőkeemelési eljárás befektetési banki partnerét. A Rzeczpospolita című lap szerint ez vélhetően a Morgan Stanley lesz.
A május óta hivatalban lévő elnök a régi utasok megtartására és új célcsoportok becserkészésére vonatkozó tervvel állt elő. Egyelőre csak azt tudni, hogy az értékesítésben az online részesedést a mostani 10-ről 20 százalékra akarják emelni rövid időn belül. A LOT földi kiszolgálást végző leányvállalata még májusban csődvédelmet kért, diszkontcége, a Centralwings pedig már tavaly ősszel beszüntette a működést. A magánosítása egyelőre nem került szóba, bár szakmailag indokolt lehetne. Az idei első negyedévben 25 százalékkal maradtak el a bevételek 2008 azonos időszakához képest, a féléves eredményeket szeptemberig közlik.
A dolgozók ötödét – 860 embert – bocsátja el a privatizáció előtt álló cseh CSA. Nem csoda, hiszen az első fél évben a tavalyi azonos időszakhoz képest 10 százalékkal kevesebb, csupán 2,08 millió utast szállított, foglaltsági mutatója 60 százalék alá esett, ez még a Malév 65 százalékánál is alacsonyabb. Az első negyedben a cég 1,3 milliárd koronás veszteséget könyvelt el, a féléves adatokat augusztus legvégén teszik közzé, de szakértők szerint nem lesz kisebb ez az érték.
A CSA ennek ellenére hosszú távon stabilnak tűnik, nyilván ezért indult érte három cég is. Most már csak ketten vannak versenyben: az Air France-KLM holding és a helyi Unimex-Travel Service páros. A kötelező érvényű ajánlatot szeptember közepéig kell leadni, döntés várhatóan az őszi választások után lesz.
Rossz idők járnak a szerb JAT-ra is; az év első hat hónapjában 22 százalékkal csökkent az utasforgalma az egy évvel korábbihoz képest, vesztesége 12 millió eurót tett ki. A tavalyi egész éves deficit 28,5 millió euró volt. A privatizáció előtt álló társaság járatainak száma 16,7 százalékkal esett vissza. A legnagyobb mértékben, 40 százalékkal a Montenegróval lebonyolított légi forgalom zuhant. Mint beszámoltunk róla, a Malév új kereskedelmi stratégiája nyomán áprilistól ismét növekedésnek indult a légitársaság utasforgalma. A receszszióban az iparágra jellemző forgalomcsökkenés ellenére a Malév 8 százalékos forgalombővülést regisztrált 2009 második negyedévében. A vállalat azonban – a korábbiakhoz hasonlóan – most sem közölt pénzügyi adatokat. Megerősítette viszont, hogy folytatódnak az elbocsátások, három év alatt ezer főre csökken a teljes munkaidőben foglalkoztatottak száma a mostani kb. 1300-1500-ról.
A téli menetrend bevezetésekor a géppark is változik, öt Fokkert teljesen leállítanak, három Boeing–737-es és két kisebb, bérelt gép is a földön marad. Megszűnik télen a ljubljanai, a genfi és a velencei járat.
A légitársaság több új kereskedelmi és marketingeszközzel élénkíti az értékesítését; olyan árstruktúrával jelent meg a piacon, mely folyamatosan versenyképes ajánlatokat jelent a konkurenciával, köztük a fapadosokkal szemben is; megduplázta marketingbüdzséjét; rendszeres online kampányokat hirdet; új online foglalási rendszert vezet be; a céges ügyfelek számára kidolgozta Corporate Saver nevű programját; az utazási irodákkal és szupermarketekkel együttműködve pedig kedvező utazási csomagárakat kínál – közölte az egyik vezérigazgató-helyettes. MN
Kelet-Közép-Európa legnagyobb diszkont-légitársasága, a Wizz Air ennek nyomán bejelentette, hogy kisegíti a cég azon utasait, akiknek augusztus 15–30. közötti időpontra érvényes foglalásuk van bécsi indulású vagy érkezésű járatokra.
Az utasok egységes, 30 eurós áron átfoglalhatnak a Wizz Air budapesti járataira.
Reuters
Kelet-Közép-Európa legnagyobb diszkont-légitársasága, a Wizz Air ennek nyomán bejelentette, hogy kisegíti a cég azon utasait, akiknek augusztus 15–30. közötti időpontra érvényes foglalásuk van bécsi indulású vagy érkezésű járatokra.
Az utasok egységes, 30 eurós áron átfoglalhatnak a Wizz Air budapesti járataira.
Reuters-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.