Presztízsük és kedveltségük hanyatlását jelzi, hogy az utolsó klasszikus shopping mallt 2006-ban adták át a nagyközönségnek, azóta a jellemzően több, akár hat-nyolc emeletes, sok száz üzletnek, étteremnek, szórakoztató- és sportlétesítménynek, színháznak, mozinak, könyvtárnak, esetenként kormányzati irodáknak helyet adó monstrumokból egyetlen egyet sem húztak fel.
A válság persze szerepet játszott abban, hogy a shopping mall lekerült az ingatlanfejlesztők térképéről: az óriási pénzeket felemésztő beruházásokat jellemzően nagy hitelarány mellett hajtották végre, és hát a krízis egyik fő következménye éppen a pénzcsapok bedugulása volt.
Ám az elmúlt években, az amerikaiak ízlése, vásárlási attitűdje is megváltozott, a tömegkonzum, az acél és az üveg csillogása már nem trendi, a fogyasztók a természetesebb közeget keresik. Az új ideál megtestesítője a lifestyle center, a jellemzően fedetlen bevásárlópasszázs, néhány tucatnyi üzlettel, gyeppel, fával, tavacskákkal és ösvényekkel – írja a The New York Times.
Pedig a shopping mall évtizedekig uralta Amerika látképét; a fogyasztás első templomát 1954-ben húzták fel, Detroit mellett. Tervezője az 1938-ban az Anschluss elől az Egyesült Államokba menekülő Victor David Grünbaum osztrák építész volt, aki forradalmi elképzeléseinek gyakorlatba való átültetéséhez gyorsan partnert talált az új világban.
A grünbaumi koncepció egyszerű volt: hozzuk egy helyre, egy épületbe az üzleteket, öntsük az egészet nyakon némi mondén fénnyel, és máris kész a tömegeket vonzó konzumlátványosság. A siker óriási volt, akkora, hogy 1956-ban már meg is nyílt az első teljesen fedett shopping mall, a 74 ezer négyzetméteres edinai (Minnesota) bevásárlóközpont.
Az emberek, ezrével, tízezrével özönlöttek a bevásárlóközpontok úttörőibe, hogy kielégítsék a háborús és az azt követő években felgyülemlett fogyasztási igényüket. A mallok az amerikai kertváros felvirágzásához is tevékenyen hozzájárultak, a fogyasztás mellett ugyanis a helyi közösségi élet központjaivá is váltak, és ezáltal jelentős vonzerőt fejtettek ki a városközpontokban lakó jómódú rétegere.
A felpörgő motorizáció adott újabb lökést a mallok terjedésének és növekedésének a 60-as években, és bár a 70-es évek kettős olajválsága némileg visszavetette a fejlődést, a 80-as években a bevásárlóközpontok második virágkorukat élték. Ekkorra megjelentek a „mallkölykök” is, azok a gyerekek, akik kis túlzással a bevásárlóközpontban születtek és nőttek fel, és nem igen ismertek mást.
A hanyatlás első jelei a 90-es években már érezhetőek voltak, ám az amerikai gazdaság robusztus növekedése eltakarta a csökkenő megtérülési rátákból, az emelkedő bérleti díjakból, a malloknak az alsó középosztály fogyasztási és kulturális nívójára történő lesüllyedéséből összetevődő problémahalmazt.
Az első bezárási hullám a 70-es években söpört végig a mallok világán, majd a 90-es évek végétől állandósult. A bezárt bevásárlóközpontok egy részét az elmúlt években újra felfedezték, ám ezúttal nem üzleti, hanem művészeti felhasználás céljából. Művészfotósok kedvelt helyei a természet által részben visszahódított létesítmények, de a mindennapi amerikai konzum túlkapásai elől menekülők is előszeretettel keresik fel a fogyasztás egykori templomait.
A halott mallok kedvelői Amerika-szerte megtalálhatóak, szervezeteik, szövetségeik százezres taglétszámot tudhatnak a magukénak. A bevásárlóközpontok sorsát malltörténészek kutatják, akik internetes fórumokon (www.deadmalls.com) osztják meg egymással az előbányászott történeteket, vallva, hogy a mall Amerika, az amerikai történelem szerves része, érdemes hát megőrizni emlékezetét az utókornak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.