BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A jó vállalatvezető is holtig tanul

A kis- és középvállalkozások (kkv) versenyképességének megerősítése létkérdés a magyar gazdaság számára, mivel ezek a cégek kulcsfontosságú szerepet töltenek be a foglalkoztatásban. A versenyszférában alkalmazottak 70 százaléka ebben a szektorban dolgozik. A gazdasági válság révén kialakult foglalkoztatási problémák megoldásában is jelentős szerep hárul a kkv-kra.

Ahhoz azonban, hogy a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások sikeresen működhessenek, és egyre nagyobb rétegnek biztosítsanak munkát, a piacépítés, a gondosan elkészített üzleti terv mellett nagyon fontos lépés a cégvezetők felkészültségének javítása. A GKI Gazdaságkutató tavasszal végzett felméréséből is kitűnik, hogy a pénzügyi válsághelyzetben a magyarországi kkv-knál – a fejlett piacgazdaságokban jellemzőnél is meghatározóbb mértékben – a társadalom irányítóinak személyiségjegyei bizonyultak kiemelkedő fontosságú sikertényezőknek.

Ugyanezt erősíti meg Andó Ildikó, a Kalidon Humán Innovációs Kft. ügyvezetője is. „A technológia és az információ ma már mindenki számára elérhető, a kiválóság kulcsa a cég vezetőjének és az általa kiválasztott dolgozóknak a kezében van” – hangsúlyozza. A kkv-k irányítói azonban számos esetben nem ismerik a vezetés eszköztárát, és nincsenek tisztában saját képességeikkel sem, ez meggátolja őket abban, hogy sikeres vezetőkké váljanak. Mindemellett gyakorta meg vannak győződve arról, hogy nagyon jó irányítók, és nincs szükségük fejlődésre. Eközben pedig nem értik, szavaikkal, tetteikkel miért nem azt a hatást érik el, amelyet várnak.

Andó Ildikó csaknem tízéves szakmai múlttal a háta mögött most már a saját cégén keresztül segíti egyebek között a kis- és középvállalkozások vezetőit ismereteik elmélyítésében, valamint a munkatársaik kiválasztásában. Kapcsolata a humánmenedzsmenttel 2000 elején kezdődött, amikor beválogatták a Mol Rt. vállalatátalakítást irányító maroknyi csapatába. 2006-tól a MÁV Cargo Zrt. szervezetfejlesztési és képzési vezetője lett, 2007-ben pedig megalakította saját vállalkozását.

A tanácsadó cég nagy hangsúlyt fektet a vezetők képzésére. A kkv-k alapítói, tulajdonosai igen gyakran vezetői tanulmányok és még inkább tapasztalatok nélkül irányítják vállalatukat. Amíg a társaság csak néhány főből áll, addig lehetőség van arra, hogy megbeszéljék a problémákat és megoldásokat találjanak, döntéseket hozzanak. Ahogy azonban a vállalkozás létszáma növekedésnek indul, a sikeres működéshez elengedhetetlenné válik, hogy valaki vezesse a munkatársakat. A huszadikként belépő alkalmazott már „egyszerű munkavállaló”. Nincs ott a cég születésénél, nem érzi magát a vállalat tulajdonosának. Az ő elköteleződését el kell nyerni, és teljesítménye csak akkor lesz kiváló, ha arra a vezetők folyamatosan és eredményesen ösztönzik őt – ecseteli a szakember.

A vezetés technikája nem sajátítható el néhány nap alatt. Ha valaki teljes elszántsággal fejleszti magát, fél éven belül tapasztalni lehet a változást. Azonban ha valaki több évtizeden keresztül vezetőként kívánja leélni az életét, annak nem nagy ár egy-két év koncentrált odafigyelés, fejlődés – véli Andó Ildikó.

A sikeres menedzsernek nem csupán saját magát, de a munkatársait is jól kell ismernie. Be kell látnia, hogy a kiváló szakemberek addig maradnak egy cégnél, amíg az ott elvégzett feladatok segítik őket egyéni céljaik elérésében. A vezető feladata az, hogy a munkatársak egyéni motivációit a szervezet céljai elérésének a szolgálatába állítsa. Ehhez olyan feladatokat kell adni a dolgozóknak, amelyek örömet okoznak nekik. A munkatársaknak tisztában kell lenniük a cég célkitűzéseivel, jövőképével, valamint azzal, hogy az ő tevékenységük miképpen járul hozzá ennek megvalósításához. Elengedhetetlen, hogy a csapatban mindenki világosan tudja, hol a helye, vagyis mi a feladata, a felelőssége, s miként kapcsolódik a csapat többi tagjához. Értékelni és jutalmazni kell az együttműködést, hogy a munkatársak ne az egyéni teljesítményre legyenek motiváltak.

Válságban a kiváló vezetés felértékelődik. Amíg a nyugodt, békés időszakokban minden megy a maga útján, addig krízis idején egyre több a munkavállalóktól érkező kellemetlen kérdés. Ilyenkor nagyon hasznos a jó kommunikációs képesség, amelynek a hiányára a legtöbbet panaszkodnak a dolgozók. Fontos, hogy a vállalat irányítói világosan meg tudják fogalmazni a munkatársak számára a cég stratégiáját. A bizonytalanságot keltő vezetők miatt a nehéz gazdasági helyzet ellenére is a feltételezettnél sokkal többen keresnek új munkahelyet, ahol örömmel dolgozhatnak. Andó Ildikó meggyőződése, hogy igaz az a mondás, amely szerint az emberek nem cégeket hagynak ott, hanem vezetőket. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.