BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hungrail: álljon le a vasúti reform!

Rossz kérdésre rossz választ adnak a közösségi közlekedés átalakítása során születő intézkedések a Hungrail Magyar Vasúti Egyesülés elnök-vezérigazgatója szerint. Berényi János rámutat: a cél csak a 40 milliárd forintos forráscsökkentés, de nem látható a valódi közlekedéspolitikai cél, vagyis a hatékony, vonzóképes és fenntartható közösségi közlekedés kialakítása. Ráadásul e megtakarítás nem érhető el a közlekedési rendszer szétesése nélkül.

A szakember szerint inkább infrastruktúra- és járműfejlesztésekre van szükség. Vonzó kínálatot kell tervezni, amely majd növeli a keresletet. Hozzátesszük, az ütemes menetrend kiterjesztése és az országos hálózaton belüli 25 százalékos járatszámnövelés épp e célt szolgálná, ahogyan a vonat-busz menetrendek összehangolása és az országos vasúthálózatra való buszos felhordás is. Berényi alapvető szakmai hibaként említi a vasút és a busz konkurensként való kezelését. (A szaktárca az állami pénzen folyó verseny ellen lépne fel.)

„Szakmai tévedés, hogy a személyvonatok ritkításával, egyes személyszállító vonalak megszüntetésével érdemi költségcsökkentés érhető el, hiszen a változó költségek relatíve alacsonyak, azaz az infrastruktúra költségei alig csökkennek” – mutat rá. Úgy tudja, a várható megtakarítás a tervezett vonalmegszüntetéseknél évi 2,5 milliárd forint. (Antali Károly kormánybiztos tegnap lapunknak legalább 7 milliárd, a vasúti törvény módosítása esetére pedig 11 milliárd forintról beszélt.)

Berényi szerint ilyen bizonytalan eredményért nem szabad ilyen horderejű és nagyságrendű átalakításba belevágni. Ezért a Hungrail nevében ismét arra kérte a kormányt, ne fogjon bele a reformba. VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.