A piac legnagyobb szereplőjének, a Zwack Unicum Nyrt.-nek mintegy 15 százalékkal esett az értékesítése a 2009–10-es üzleti évének szeptember 30-án zárult első felében. A társaság által a múlt héten nyilvánosságra hozott féléves jelentés szerint a belföldi értékesítésükben a prémium és a kommersz kategória zuhant nagyobb mértékben (15 százalékot enyhén meghaladóan), míg a minőségi termékek esetében enyhébb visszaesést (6-7 százalékosat) tapasztaltak. Az egész piacot kedvezőtlenül érintő belföldi fogyasztáscsökkenés mellett a prémium termékek kedvelőinek egy része az olcsóbb (minőségi) termékek irányába tolta el a fogyasztását. A kommersz termékeknél pedig a normál keresletcsökkenés mellett a feketepiac növekedése hatott negatívan a legális szereplők értékesítési volumenére.
„Válság ide vagy oda, az idei első fél évben időarányosan még tartottuk magunkat a tavalyi árbevételünkhöz, azonban a júliusi áfa- és jövedékiadó-emelést követően érezhetően csökkent a forgalom. Az esztendő egészét nézve így a tavalyi forgalom szinten tartása a cél, ám valószínű, hogy végül minimálisan ugyan, de a tavalyi bázis alatt teljesítünk” – mondta lapunknak Barabás Attila, a piac második legnagyobb szereplőjének, a Győri Likőrgyár Zrt.-nek a vezérigazgatója. „Ez azonban mindenképpen jelentős visszaesés az elmúlt esztendőkben tapasztalt évi 10-20 százalékos bővüléshez képest” – tette hozzá. Az, hogy végül is milyen lesz az idei évük, nagymértékben a közeledő karácsonyi szezonon múlhat, ugyanis a november–decemberi a teljes évi forgalom 30-40 százalékát is kiteheti.
Elmondása szerint az idén a válság következtében racionalizálták a cég működését, emellett az általuk tapasztalt piaci tendenciákat követve átalakították a portfóliójukat: jelentősen bővítették a prémium szegmensüket – ez főképp a pálinkakínálatukra vonatkozik –, de számos új termékkel jelentek meg a legolcsóbb kategóriában is. „Évek óta azt tapasztaljuk a hazai szeszesital-piacon, hogy egyre inkább e két szegmens felé tolódik a kereslet, ezt a folyamatot a gazdasági válság pedig tovább erősítette. A prémium szegmens népszerűbbé válása egyértelműen a pálinka elmúlt években tapasztalt diadalmenetének köszönhető. A legolcsóbb termékek térnyerése pedig a vásárlók árérzékenységének, valamint az adóemelés miatti drágulásnak köszönhető” – számolt be Barabás Attila. Ez utóbbiak esetében egyébként az is jellemző, hogy a fogyasztók az egyre kisebb kiszereléseket keresik, annak ellenére, hogy így fajlagosan drágábban vásárolják az italt. Szintén tendencia, hogy a gyártók az árverseny miatt a szeszfokon „spórolnak”: míg tíz évvel ezelőtt a szeszes italok alkoholtartama 40 fok körüli volt, az a szám mára átlagosan 30-ra csökkent.
„Mi azt tapasztaljuk, hogy a prémium termékeink, főképpen a pálinkáink forgalma tartja magát, az alsó kategóriás, hagyományos szeszes italok esetében azonban erőteljes volt a visszaesés. Nálunk is egyértelműen a nyár végén jött a feketeleves, az első fél évben még gyakorlatilag semmit sem éreztünk a válságból” – mondta a Világgazdaságnak Oroszné Prekop Erzsébet, a Miskolci Likőrgyár Zrt. vezérigazgatója. Mint mondta: mindezek ellenére szeretnék az idén is elérni a tavalyi forgalmat. Ennek érdekében, valamint a válság negatív hatásainak enyhítésére több változtatást is végrehajtottak a cégnél: növelték a kereskedelemben az ügynökeik számát, hogy szorosabbá tegyék a partnereikkel való kapcsolatot, folyamatosan szondáztatják a piacot, hogy azonnal tudjanak alkalmazkodni a megváltozott piaci igényekhez. A rugalmasságuk növelése érdekében a termelés területén is átszervezést hajtottak végre. Emellett a hódító divathoz alkalmazkodva új mézes és ágyas szeszes italokkal, valamint pálinkákkal bővítették tovább a portfóliójukat.
Ehelyett inkább az otthoni fogyasztás, a kiskereskedelmi vásárlások felé tolódik a piac, de ott is egyre inkább érzékelhető a növekvő árérzékenység. Hozzátette azonban: remélik, hogy a forgalmukat a tavalyi 5,5 milliárd forinthoz hasonló szinten tudják tartani.
Mint mondta, a cég stratégiája változatlan, folytatják a Bacardi-Martini prémium márkáinak további építését, nagyobb figyelmet fordítva a marketingköltségek hatékonyságának a fokozására.
Ehelyett inkább az otthoni fogyasztás, a kiskereskedelmi vásárlások felé tolódik a piac, de ott is egyre inkább érzékelhető a növekvő árérzékenység. Hozzátette azonban: remélik, hogy a forgalmukat a tavalyi 5,5 milliárd forinthoz hasonló szinten tudják tartani.
Mint mondta, a cég stratégiája változatlan, folytatják a Bacardi-Martini prémium márkáinak további építését, nagyobb figyelmet fordítva a marketingköltségek hatékonyságának a fokozására.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.