Gázüzemű repülő - A londoni járat állna át
A Qatar Airways egyik repülőgépe volt az első kereskedelmi repülőgép a világon, mely földgázból előállított üzemanyaggal repült. A történelmi út London Gatwick-ről Doháig több mint hat órán át tartott egy Airbus A340-600-as, Rolls Royce Trent 556 motorral rendelkező géppel.
A Shell fejlesztette ki és gyártotta az 50%-ban szintetikus Gas to Liquids (GTL) kerozint, valamint 50%-ban hagyományos olajalapú kerozint tartalmazó üzemanyagot. Az üzemanyag, mely a hagyományos olajalapú kerozin alternatívájaként használható, hozzájárul a repülésben használatos üzemanyagok kínálatának bővítéséhez. Elégetése során kevesebb kén-dioxid és káros anyag kerül a levegőbe a hagyományos olajalapú kerozinhoz képest, így jelentősen javítja a levegő minőségét a forgalmas repülőtereken.
A hagyományos üzemanyag és GTL kerozin elegyének új neve GTL Jet Fuel lesz. Ez a repülőút volt az utolsó lépcsője annak a több mint két éve zajló tudományos kutatásnak, melyet az Airbus, a Qatar Airways, a Qatar Petroleum, a Qatar Science & Technology Park, a Rolls-Royce, a Shell és a WOQOD konzorciuma folytatott a GTL Jet Fuel használatának előnyeiről a kereskedelmi repülésben. A munka java része a Qatar Science & Technology Parkban folyik Dohában. Az együttműködésnek köszönhetően Katar lehet majd a világ vezető GTL kerozin-előállítója 2012-től: ekkor kezdik meg az üzemanyag kereskedelmi előállítását.
A mérföldkőnek számító QR076-os járaton utazott a konzorcium delegációja, valamint a nemzetközi sajtó is. A GTL járat adatait felhasználják a katari kutatók a GTL Jet Fuel további előnyeinek feltérképezéséhez.
„A mai repülőút teljesen új távlatokat nyitott meg az alternatív üzemanyagok előtt a hagyományos olajalapúakkal szemben. A Shell több mint 30 éve fejleszti azt a technológiát, mellyel földgázból értékes folyékony szállítási üzemanyagokat, kenőanyagokat és kémiai adalékanyagokat tud előállítani. Partnerünknek, a Qatar Petroleumnak köszönhetően elsőként sikerült bevezetnünk a GTL-t világszinten.” – mondta Malcolm Brinded, a Shell nemzetközi olajkitermelésért felelős igazgatója.
A GTL kerozint az új Pearl GTL üzemben fogják kereskedelmi mennyiségben előállítani, melyet jelenleg a Qatar Petroleum és a Shell épít. A projekt várhatóan 2012-től körülbelül évente 1 millió tonna GTL kerozint termel majd, mely elég energia egy szokványos kereskedelmi repülőgép üzemeltetésére félmilliárd kilométeren át (ez elegendő ahhoz, hogy 250 utas négyezerszer körbeutazza a Földet), az 50%-os keverék GTL Jet Fuel használatával.


