Alig adta át az Arad közelében lévő, kürtösi konténerterminált a tulajdonos Rail Port Arad (RPA), máris kapacitásai duplázását készíti elő. A létesítmény a Rail Cargo Austria (RCA) vasúti áruszállító társaság számára fontos eszköz délkelet-európai terjeszkedésében. Az RCA kétszeres magyar áttétellel résztulajdonosa az RPA-nak: saját leányvállalatán, a MÁV Cargo Zrt.-n, illetve annak leánycégén, a MÁV Kombiterminál Kft.-n keresztül.
A MÁV Kombiterminál a romániai Rail Transszal és a szlovéniai Koper kikötővel osztozik az RPA-n, azonos tulajdoni hányaddal. „Áruátrakónk a legnagyobb romániai vasúti átmenet, Arad közelében épült, a közelben nincs más hasonló kapacitású, felszereltségű és ilyen korszerű informatikával ellátott létesítmény. Nagyjából félúton vagyunk a szlovéniai és a romániai kikötők között” – vázolta a helyszínválasztás előnyeit Wagner István, az RPA ügyvezető igazgatója. A terminálnak két 605 méter hosszú iparvágánya, egy közel 1,3 millió eurós Kalmar konténerátrakó bakdaruja, mobil emelője, 1200 TEU-nyi betonos rakodófelülete van (TEU = húszlábas konténer, különböző súlyú rakománnyal). Tízhektáras területének 40 százaléka még zöldmezős. Az RPA már hozott el ügyfeleket a közeli terminálokról, ami nem volt nehéz, mert azokat húsz éve nem fejlesztették. Tárgyal partnerekkel a „zöldmezős” forgalomról is.
Az RPA jövőre 18 ezer TEU-s forgalmat tervez, 2018-ban 67 ezrest. „Minden olyan feladatot tudunk teljesíteni, amely a vasút és a közút találkozásakor felmerülhet” – mondta Bajtai István, a MÁV Kombiterminál ügyvezető igazgatója. 2018-ig újabb bakdarut venne az RPA, a beton rakodófelületet és a tárolókapacitásokat növelné, további sínpárokat fektetne le és gyorsítaná az ügyfelek kiszolgálását is. A terminál idővel napi 24 órában lesz nyitva. A Románia felől érkező szállítmányokra a pályák rossz állapota miatt kisebb súllyal alapozhat az RPA, de a constantai forgalmat azért Kürtösre terelné.
Innen kielégíthetők a hazai igények is. „Magyarországnak csak két érdemi kombiterminálja van, a soroksári BILK és a csepeli szabad kikötő” – válaszolt lapunknak Bajtai István. Cégének közel tíz kisebb hazai konténerterminálban van érdekeltsége, s 10 százalékkal decemberben bevásárolja magát a törökbálintiba is. Közben új tevékenységekkel reagál a piac változásaira. Fejleszti belső vasúti logisztikáját – amelyet Csepelen már most is végez, de nemsokára beindít a BILK-en is –, felfuttatja a rakomány- és fejleszti terminállogisztikáját. Utóbbi részeként terminálmenedzsmentre készül a térség egészében.
„A válság miatt 10-10 százalékkal esett az idei árbevételünk és korrigált üzemi eredményünk, de válságkezelő programunk révén megőriztük a piacainkat” – közölte az igazgató. Kismértékű elbocsátás volt, levettek a bérekből, lejjebb mentek a nagy beszállítók tarifáival és javították a finanszírozás hatékonyságát is. A kft. piac-, tevékenység- és szervezetfejlesztéssel készül a krízis elmúltára.
A MÁV megkapta és elfogadta a pályaépítés második ütemének tenderdokumentációját is, az erre vonatkozó kivitelezői pályázatot a NIF Zrt. várhatóan az idén kiírja.
A MÁV megkapta és elfogadta a pályaépítés második ütemének tenderdokumentációját is, az erre vonatkozó kivitelezői pályázatot a NIF Zrt. várhatóan az idén kiírja.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.