Cégvilág

Outlet-lázban ég a térségünk

Manapság alig múlik el hét anélkül, hogy valamelyik nagy nyugat-európai ingatlanfejlesztő vagy üzemeltető ne jelentené be, hogy outlet központot akar építeni Közép- Dél-, vagy Kelet-Európában. Tolongás azért nincs, de a csökkenő telekárak, az alig növekvő bekerülési költség, és a már közép távon emelkedő speciális kereslet elég vonzerő.

Az outlet centerekről most napvilágot látott összefoglaló szerint idén megint bebizonyosodott, hogy pont ellentétes a fejlődési görbéjük a többi kiskereskedelmi ingatlanformátuméval. Akkor megy stabilan vagy sokkal jobban az üzlet, amikor válság van.

A szakértők szerintaz az outlet értékesítési forma a márkáknak is jó, hiszen miközben nem sérül a márkáról kialakult kép, a megmaradt készleteket (vagy azok zömét) többnyire sikerrel kiárusítják. Ez különösen most fontos, hiszen a válság közepette a belvárosi boltokban és a plazákban csökkenő értékesítéssel lehet számolni, a megmaradt vásárlóerő egy részét pedig éppen az outletekbe lehet terelni.

Egyébként érdekes, hogy nem csupán a mi tágabb térségünkre igaz ez, hanem a fejlettebb outlet-piaccal bíró olasz, osztrák, német, brit vagy spanyolra. De nézzük most szűkebb környezetünket, van történés bőven.

 

E hét elején kiderítettük, hogy a Belgrádból nyugatra kivezető európai főút mellett már jövő ősz végén szeretnék átadni az első ilyen szerbiai központot. Úttörő lesz ez azért is, mert ez lesz a balkáni térség első outlet centere. Üzemeltetője és bérbeadója a magyar piacon ezzel is foglalkozó GVA nemzetközi ingatlan-tanácsadó lesz. A fejlesztő Black Oak Development vezetője szerint a választás azért esett erre a cégre, mert széles körű tapasztalata van ezen az alpiacon, és a legnagyobb független szakértő. A TriGranit horvátországi főnökétől úgy tudjuk, hogy Horvátországban két központ előkészítése is zajlik a szlovén illetve a magyar határtól nem messze. Ott is nagy hiány van ezekből, a helyiek most Ausztriába vagy Velencébe, esetleg Budapest mellé járnak, ha ilyen központokban akarnak vásárolni.

Kiadták a területrendezési és építési engedélyt a Fasion Arena névre keresztelt első prágai outlet center bővítéséhez. Az építkezés várhatóan az év utolsó negyedében kezdődik a dán TK Development és az LMS Outlets által létre hozott projektcég beruházásában. Összesen 7200 négyzetméterrel és 36 üzlettel növekszik a központ, ahol jelenleg 74 üzemel. A második ütem beruházási költsége 160 millió euró, a fővállalkozó a GEMO Olomouc vállalat.

Romániát - mérete miatt is - különleges figyelem övezi, főleg persze Bukarestet célozzák, ám mivel többszázezres nagyvárosból több is van, néhány vidéki központ is megférhet hosszú távon. Éppen most jelentették be, hogy a belga Liebrecht&Wood 100 millió eurós alapot hozott létre, abból részben romániai outlet és bevásárlóközpont fejlesztéseket fedez. Három, összesen 60 hektáros telket vásárolt a minap Bukarest körül, 30 millió eurót fizetett értük. A fejlesztő -  a GVA-val közösen - tavaly év végén nyitotta meg első bukaresti outlet központját (Fashion House Outlet Centre) a West Park kereskedelmi parkban.

A páros a moszkvai Seremetyevoi repülőtér mellől Szentpétervárra induló út kivezető szakaszánál is létesít egy óriási központot. Egyelőre csak a telkeket vették meg, jelenleg a teljes alap infrastruktúra elkészítése zajlik, a több, mint 10 ezer négyzetméteres épületegyüttest várhatóan 2011-ben adják át. A Fashion House Outlet Centre hálózat eme új tagja a már működő négy mellé sorakozik. (három lengyelországi és egy bukaresti).

A legújabb hírek szerint a spanyol Neinver a dél-lengyelországi Krakkóhoz közel szeretne outlet központot létesíteni. A maga nemében az első lesz az országban, ugyanis közvetlenül egy kereskedelmi parkkal lesz összeépítve. A 44 ezer négyzetméteres központ alsó szintjén különböző, normál áruházak nyílnak, a felső szinten alakítják ki a 120 üzletes outlet centert. A kivitelezését még idén szeretnék elkezdeni, az átadást jövő őszre tervezik. A spanyol vállalatnak már van három outlet központja Varsóban, Wroclawban és Poznanban.

Európában jelenleg 142 outlet center működik közel 2,25 millió négyzetméternyi eladótéren. Többségük úgy néz ki, mint a biatorbágyi, a törökbálinti vagy a parndorfi, közel 40 százalékuk zárt tömbön belüli létesítmény, öt nyitott, egy nagy parkolós, kettő pedig az első kettő kominációja. Erős a tulajdonosi koncentráció, hiszen négy-öt nagy céghez tartozik az outlet centerek fele, az alapterületet nézve pedig az összesen 63 tulajdonos egyötödéé az összterület egyharmada.

outlet vállalatok terjeszkedés
Kapcsolódó cikkek