Vasúti pályadíj: mégsem nőhet az égig
Mégsem nőnek a 2010/11-es menetrendi évben a hazai vasúti pályakapacitások díjai. A Vasúti Pályakapacitás-elosztó (VPE) Kft. által tegnap közzétett dokumentumokból kiderül: az állam 53 milliárd forintos hozzájárulással gondoskodik a tarifák szinten tartásáról. A támogatás nélkül igen jelentős (esetenként 50–70 százalékos) díjemelésre is sor kerülhetett volna, ez a szakértők szerint romba dönthette volna a hazai vasút versenyképességét.
Bár a vasúti pályadíjak állami támogatása bevett gyakorlat, és Európában is sok példa van rá, az állami költségvetés helyzete miatt hónapokon át kérdéses volt, kap-e további állami pénzt a terület. Nemrég azonban Antali Károly közösségi közlekedési kormánybiztos már úgy fogalmazott lapunknak a tarifákról, hogy „ha e költségek nem nőnek, az arra ösztönözheti a teherszállító és a nemzetközi személyszállító vállalatokat, hogy a régiós versenytársakkal szemben Magyarországot válasszák.
A vasúti személyszállítás piacának teljes megnyitására a MÁV-Start versenyképességének javításával is fel kell készülni.”
A VPE honlapján olvasható díjszámítási dokumentum ugyanakkor még nem végleges. A VPE november 22-ig várja az érintettek írásos észrevételeit, majd november 30-án és december 1-jén egyeztetést tart. Maga az öt évre szóló díjképzési módszertan megfelel az uniós elvárásoknak, és szigorúan költségalapú. A díj nagyságát egyedül az állami szerepvállalás térítheti el lefelé – az uniós vasúti csomag rendelkezéseinek megfelelően –, közlekedéspolitikai megfontolásból.


