Cégvilág

A MÁV Cargo eladása körüli kérdőjelekről ír a Die Presse

A MÁV Cargo 2008-as eladása körül Ausztriában felmerült kérdőjelekről írt szombati számában a Die Presse című osztrák napilap.

Az újság annak kapcsán foglalkozott a témával, hogy a héten egy ellenzéki képviselő a parlament ülésén kérdést intézett a tárgyban Doris Bures közlekedési miniszterhez.

Gerald Grosz, a Szövetség Ausztria Jövőjéért (BZÖ) párt képviselője arról kérdezte a minisztert, hogy miként választotta ki a Geuronet Bt. lobbicéget az Osztrák Szövetségi Vasút (ÖBB) teherfuvarozási leányvállalata, az RCA. A miniszteri válasz szerint meghallgatáson, amelyet "több alkalmas jelölt" részvételével tartottak.

A megbízást és a bt. 1,75 százalékos - az ismeretek szerint 7,1 millió eurós - sikerdíját már a MÁV Cargo eladásakor is firtatta az osztrák sajtó - emlékeztetett a Die Presse. Meglehetősen szép összeg, különösen annak fényében, hogy akkor még teljesen ismeretlen volt Budapesten a Geuronet, ami egy lobbicég esetében elég szokatlan - írta a lap.

A BZÖ kérdése azonban valójában arra a tavaly is felmerült feltevésre irányul, hogy a Geuroneten keresztül csúszópénzeket fizettek ki Magyarországon - tette hozzá a Die Presse. A korrupciós gyanút Gustav Poschalko akkori igazgatósági tag határozottan cáfolta, ennek ellenére a magyar rendőrség is foglalkozott vele - emlékeztetett a bécsi lap.

Az ellenzéki párt állítása szerint valójában 12,5 millió eurót kapott a Geuronet, ebből 750 ezret az elmúlt hónapokban. Az ÖBB illetékese, Friedrich Macher ezt tagadta, mint mondta, az árfolyam-mozgás miatt a végösszeg kevesebb mint hatmillió euró volt.

A Geuronet a Die Presse megkeresésére nem adott felvilágosítást a szerződés tartalmáról.

A lap felidézte azt is, hogy Ausztriában rögtön az üzlet megkötése után napvilágot láttak olyan híresztelések, melyek szerint az RCA az értékénél jóval többet fizetett a MÁV teherfuvarozási cégéért, s hogy elavult vagonokat vásárolt meg. Poschalko szerint tévedés, hogy túl magas vételárat fizettek. Mint mondta, a MÁV Cargo vagonjai átlagosan 26 évesek voltak, miközben a tehervagonok átlagos élettartama 40-45 év.

eladás Die Presse MÁV Cargo
Kapcsolódó cikkek