BUX 38,644.57
-1.50%
BUMIX 3,853.23
+0.02%
CETOP20 1,945.79
-0.35%
OTP 8,530
-5.33%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-1.40%
+0.42%
ZWACK 17,450
+0.29%
0.00%
ANY 1,600
-0.62%
RABA 1,145
-1.72%
0.00%
-3.62%
-1.35%
+0.47%
0.00%
-5.14%
-1.90%
0.00%
-0.54%
OTT1 149.2
0.00%
-2.24%
MOL 2,560
+2.24%
+0.77%
ALTEO 2,270
+3.18%
0.00%
+1.87%
EHEP 1,545
-3.13%
0.00%
+0.79%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.35%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
0.00%
-1.16%
-7.46%
0.00%
+0.96%
NUTEX 10.85
+2.36%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,700
+9.79%
+4.53%
NAP 1,188
-1.49%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Áttörés előtt a mozdonypiac

Várhatóan 170 vagy annál is több korszerű, energia-vissza táplású villanymozdony lesz az országban 2012-re az eddigi, a folyamatban lévő és a már bejelentett beszerzések révén. Ma a villamos vontatás aránya 83-84 százalékos, de gazdaságossági szempontból 90 százalékra lenne szükség ahhoz, hogy az üzemeltetők további évi 3-3,5 milliárd forint energiaköltséget takarítsanak meg a vonatok továbbításából – írja a hamarosan megjelenő számában a Vasútgépészet című szaklap. Ráadásul a legnagyobb hazai piaci szereplő, a MÁV-Trakció Zrt. mozdonyparkja annak ellenére is fiatalításra szorul, hogy épp most jelentett be egy nagy tételes, kétszer 25 Traxx mozdonyból álló beszerzést. Folyamatosan fejleszt az áruszállítását most önállósító GYSEV Zrt. is, és fokozatosan saját mozdonyparkja használatára akar átállni a – 2010-től már Rail Cargo Hungaria néven működő – MÁV Cargo Zrt is. Szaporodik a mozdonyok száma a kis magán-vasúttársaságoknál is, amelyek együtt az idén a hazai vasúti fuvarpiac negyedét kanyarították ki maguknak.

További mozdonyokra, főleg villanymozdonyokra világszerte szükség van. A vasúttársaságok ugyanis minél kisebb fogyasztású és minél több célra használható eszközöket szeretnének vásárolni, e követelménynek pedig elsősorban a villamos vontatású járművek felelnek meg. Igaz, hogy a válság miatt az ötödével szűkült a globális vasúti fuvarpiac, de később már bővülés várható. Sok országban, főleg Kínában és Indiában a demográfiai megfontolások is a vasút fejlesztése mellett szólnak. A környezetvédelmi szempontok is a vasút, ezen belül megint csak a villanymozdonyok minél szélesebb körű használatára ösztönöznek.

Ezt a trendet igyekszik meglovagolni a francia Alstom Transport is, amely 2015-re áttörést vár a mozdonypiacon. Arra számít, hogy a 2003–2005 között még évi 4,8 milliárd eurós mozdonyeladások értéke 6,4 milliárd nő, ezen belül a villanymozdo-

nyok részaránya közel a felével, 42 százalékosra emelkedik. A piaci bővülésből többek között új Prima II-es mozdonyának eladásával venné ki a részét. Reméli, hogy magyarországi cégek is vásárolnak majd. Nem véletlen, hogy a tesztekbe magyar masinisztát is bevont, s hogy a járműnek lesz magyarországi üzemeltetéshez szükséges engedélye is.

„A Prima II-es pont megfelel a piaci elvárásoknak” – jelentette ki Pascale Grasset, a cég európai áruszállítási üzletfejlesztési elnökhelyettese a mozdony kölni bemutatóján. A jármű interoperábilis, azaz több országban használt, különböző szabványok szerint, illetve villamosenergia-rendszerekben is működtethető. Modulos felépítése miatt könynyen építhető meg az egyéni vevői igények szerint, fenntartási költsége alacsony, rendelkezésre állása 97 százalékos, s épp jókor jelenik majd meg a piacon. Legelső példányait Marokkóban fogják használni.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek