Cégvilág

Győzött a Fiat és a Volkswagen

Az európai gyártókat a legfontosabb piacokon – Németországban, Franciaországban és Nagy-Britanniában – meghirdetett keresletösztönző programok az idén még kihúzták a bajból, de a kontinensen jövőre újabb 6 százalékkal esik vissza az értékesítés.

A készleteket a legtöbb gyártónak sikerült minimálisra csökkenteni, de a nagy árverseny miatt ez legfeljebb a likviditás megőrzéséhez járult hozzá. A válság mindennél élesebben rámutatott arra, hogy az optimális szérianagyságnak milyen jelentős szerepe van a jövedelmezőség fenntartásában.

Az európai autógyártók közül a FIAT csoport és a Volkswagen csoport lehet a válság nyertese – derül ki az elemzésből. A FIAT a kisautópiac 32 százalékát uralja, és autóinak 60 százaléka az ár, a méret és/vagy az alacsony károsanyag-kibocsátás miatt minden nagy európai roncsprémiumprogramban támogatható volt.

Ennek megfelelően a cég árbevétele 36,5-ről 48,5 milliárd euróra emelkedik az idén, így egymilliárdos üzemi eredményt érhet el, de a kamatterhek miatt végül 383 millió euró veszteséggel zárja az évet. Az üzemi eredményt javította az is, hogy az autók zömét Lengyelországban gyártotta a cég, a gyenge zloty pedig az euróval fizető piacokon többletnyereséget hozott a cég számára.

A Volkswagen csoport kisebb modelljeivel a német roncsprémiumprogram nyertese, de nem ez a fő vonzereje, hanem az a 10 milliárd euró készpénz, ami a cég számláján volt a válság kitörésekor. Erre és a megújult Polo és Golf modelljeire támaszkodva a német gyártó agresszív árazási stratégiával lepte meg versenytársait.

Az alacsony áraknak és az értékesítés romló összetételének következményeként a cég üzemi eredménye a tavalyi 3,9-ről az idén 1,9 milliárd euróra csökken, de az elemzők szerint jövőre már 3 milliárd euróra kúszhat föl. A Volkswagen csoport kilátásait javítja, hogy minden harmadik autóját Brazíliában, Indiában, Kínában vagy Oroszországban értékesíti, és ezekben az országokban jövőre már nő az új autók piaca.

A cikk teljes terjedelemben itt olvasható

Polo Golf kiasutópiac autóipar Volkswagen autópiac széria fiat üzemi eredmény
Kapcsolódó cikkek